Plutus Open Knowledge Hub
HomeContact
Open Knowledge Hub
Open Knowledge Hub
  • Welkom!
  • Onderneming starten
    • Starten als ondernemer & voorwaarden
    • Intellectuele eigendom
    • Businessplan
      • Businessplan introductie
      • Ondernemingsgegevens
      • Visie, missie & waarden
      • Doel & product of dienst
      • Management & organisatie
      • Marktanalyse
      • Marketing
        • Prijs
        • Plaats
        • Promotie
          • Branding
          • Online marketing
            • Website & webshop
            • SEO
            • E-mailmarketing
            • Social media marketing
            • Contentmarketing
            • Onine advertenties
          • Offline marketing
        • Processen & workflows
      • Financieel plan
    • Juridische & fiscale aspecten
      • Ondernemingsvorm
        • Eenmanszaak
        • Vennootschap
          • Wat is een vennootschap?
          • Juridische basics
          • BV
          • NV
          • CV
          • VOF
          • CommV
          • Belangrijkste kenmerken
      • Sociaal statuut
      • Fiscaliteit
    • Administratie & boekhouding
      • Wat is een boekhouding?
      • Verkoopfacturen
      • Dagontvangsten
      • Aankoopfacturen & kosten
      • PEPPOL
      • Financiële rekeningen
      • Kas & kasboek
      • Inventaris & stocklijst
      • Sectorgebonden documenten
      • Bewaarplicht & termijnen
    • Financiering & steun
    • Verzekeringen
    • Onderneming opstarten
      • Eenmanszaak vs vennootschap
      • Opstart eenmanszaak
      • Opstart vennootschap
        • BV oprichten
        • CV oprichten
        • NV oprichten
        • VOF oprichten
        • CommV oprichten
      • Identificatienummers
    • Nuttige links
  • Belastingen & bijdragen
    • Kort overzicht
    • Btw
      • Wat is btw?
      • Ben ik btw-plichtig?
      • Btw-nummer
      • Btw-tarieven
      • Btw-hoedanigheid
        • Periodieke btw-aangever
        • Vrijstelling kleine ondernemingen
        • Art. 44 vrijgestelde ondernemingen
        • Gemengde btw-plichtige
      • Btw-verleggingsregels
      • Btw-vrijstellingen
      • Facturatie
      • Btw op verkopen
      • Btw op aankopen
      • (I)OSS
      • EORI-nummer
      • ET 14000 vergunning
      • Herziening & onttrekking
      • Btw-eenheid
      • Btw-verplichtingen
    • Sociale bijdragen
      • Sociaal statuut
        • Hoofdberoep
        • Bijberoep
        • Student-zelfstandige
      • Sociale bijdragen zelfstandige
      • Vennootschapsbijdragen
    • Inkomstenbelasting
      • Personenbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Voorafbetalingen
    • Aftrekbaarheid kosten & btw
      • Aftrekbaarheid kosten
      • Afschrijvingen
      • Aftrekbaarheid btw
      • Overzicht aftrekbare kosten
      • Kostenhub
    • Fiscale kerncijfers
      • Aanslagjaar 2026
      • Aanslagjaar 2025
    • Fiscale deadlines
      • Deadlines btw
      • Deadlines inkomstenbelasting
      • Deadlines sociale bijdragen
  • Onderneming runnen
    • Juridische aspecten
    • Documentatie & support
    • Corporate governance
      • Wat is corporate governance?
      • Aandeelhouders
      • Bestuur
      • Management
      • Raden & comités
      • Familiale governance
      • Duurzaam ondernemen
        • Wat is ESG?
          • Environment
          • Social
          • Governance
        • Wat is MVO?
    • IT, veligheid & data
      • IT-infrastructuur
      • Tool stack
      • Nuttige tools
      • Cyber security
      • Gegevensverwerking & GDPR
      • Artificiële intelligentie (AI)
    • Bedrijfsprocessen & ERP
      • Wat is ERP?
      • CRM
      • DMS
      • Offertes & verkopen
      • Facturatie & boekhouding
      • Marketing
      • Website & webshop
      • Projectbeheer
      • Productie & voorraad
      • Personeel
    • Financieel beheer
      • Cijfers leren lezen
      • Financiële rapporten
        • Balans
        • Resultatenrekening
        • Cashflow
          • Cashflow statement
          • Inkomende cashflow
          • Uitgaande cashflow
      • Financiële analyse
        • Analysetechnieken
        • Financiële ratio's
        • Parameters voor start-ups
    • Investeringen & bedrijfsmiddelen
      • Soorten investeringen
      • Afschrijvingen
      • Investeringsaftrek & subsidies
      • Bedrijfsvoertuigen
        • Personenwagens
        • Lichte vrachtwagens
        • Motors
        • Fietsen
        • Bedrijfsvoertuigen
      • Bedrijfsvastgoed
      • Financiering
      • Beleggen via vennootschap
      • Verkoop & meerwaarden
      • Btw-herzieningen op bedrijfsmiddelen
    • Personeel & werkkrachten
      • Samenwerkingsvormen
      • Nationale tewerkstelling
        • Verplichtingen als werkgever
        • Werknemers zoeken
        • Kostprijs personeel
        • Subsidies & voordelen
      • Internationale tewerkstelling
        • Werknemers binnen EU
        • Werknemers buiten EU
      • Bijscholing & opleidingen
    • Verloningen
      • Verloning eenmanszaak
      • Verloning bedrijfsleider
        • Bedrijfsleidersbezoldiging
        • Cheques
        • Onkostenvergoedingen
        • Kosteloze terbeschikkingstelling
        • Mobiliteit
        • Verhuur aan vennootschap
        • Pensioenopbouw
        • Intresten op positieve R/C
        • Auteursrechtenvergoeding
      • Verloning aandeelhouders
      • Verloning personeel
        • Bezoldiging
        • Cheques
        • Sociale voordelen
        • Onkostenvergoedingen
        • Kosteloze terbeschikkingstelling
        • Mobiliteit
        • Verzekeringen & pensioen
        • Aandelenopties & warrants
        • Auteursrechtenvergoeding
        • Cafetariaplan
  • Best practices & checklists
    • Checklist administratie & boekhouding
    • Checklist personeel
    • Checklist inventaris & eindejaarafsluiting
    • Checklist financiële planning
    • Checklist strategische planning
    • Goed beheer R/C
  • Onderneming uitbreiden
    • Grootte onderneming
    • Bedrijfsstructuur
      • Eenmanszaak naar vennootschap
      • Exploitatievennootschap
      • Managementvennootschap
      • Patrimoniumvennootschap
      • Holding
      • Fiscale consolidatie
      • Btw-eenheid
      • Fusies & overnames
        • Fusie
        • Onderneming overnemen
      • (Partiële) splitsing
      • Omzetting vennootschapsvorm
    • Coporate finance
      • Eigen & vreemd vermogen
      • Financieringsfases
      • Kapitaalvermindering
      • Waardering onderneming
    • Internationaal ondernemen
      • Analyse & onderzoek
      • Internationale handel
        • Handel binnen EU
          • Intracommunautaire aankopen
          • Intracommunautaire verkopen
        • Handel buiten EU
          • Import goederen
          • Import diensten
          • Export goederen
      • Cross-border entiteiten
      • Btw binnen de EU
      • Internationale fiscaliteit
      • Sociale zekerheid
      • Internationale tewerkstelling
        • Tewerkstelling binnen EU
        • Tewerkstelling buiten EU
        • Tijdelijke tewerkstelling
      • Subsidies
  • Onderneming stopzetten
    • Definitief sluiten
      • Stopzetting eenmanszaak
      • Ontbinding & vereffening vennootschap
    • Slapende onderneming
    • Schenking
    • Onderneming verkopen
      • Voorbereidingen bij verkoop
      • Verkoopprocedure
      • Asset deal vs share deal
      • Waarderingsmethodes
    • Vennootschap naar eenmanszaak
  • Overige
    • Homepage
    • Contact
    • Update notes
    • Disclaimer
Powered by GitBook
Op deze pagina
  • Gebruik een ERP-systeem
  • Klantenanalyse
  • Duidelijke overeenkomsten & afspraken
  • Correcte & duidelijke facturatie
  • Betaalmethodes
  • Bankoverschrijving
  • Online betalingen
  • Automatische betalingen
  • Betalingstermijnen & financiële kortingen
  • Wat als mijn klant niet betaalt?
  • Automatische herinnering(en)
  • Ingebrekestelling via aangetekende zending
  • Gerechtelijke invordering
  • Faillissement aanvragen als schuldeiser
  • Dubieuze klanten & gevolgen voor de boekhouding
  • Wat als mijn klant in een gerechtelijke reorganisatieprocedure (GRP) zit?
  • Aangifte van schuldvordering via RegSol
  • Wat als mijn klant failliet gaat/is?
  • Check de status in de KBO
  • Aangifte van schuldvordering via RegSol
  • Kan ik mijn debiteurenbeheer uitbesteden?
  • Externe debiteurenbeheerder
  • Factoring
  • Andere inkomende cashflows
  1. Onderneming runnen
  2. Financieel beheer
  3. Financiële rapporten
  4. Cashflow

Inkomende cashflow

VorigeCashflow statementVolgendeUitgaande cashflow

Laatst bijgewerkt 7 maanden geleden

Je inkomende kasstromen zullen hoofdzakelijk bestaan uit betalingen van klanten. Uiteraard is het invorderen van ja hard verdiende geld cruciaal en kan je dit best zoveel mogelijk optimaliseren.

Gebruik een ERP-systeem

Denk over je bedrijfsprocessen na en probeer een zo efficiënt mogelijk systeem op te zetten. Het opmaken en opvolgen van facturen in Excels of in facturatiesystemen met beperkte functionaliteiten is van het verleden.

Ga op zoek naar een ERP-systeem waarin je facturen (automatisch) kan uitsturen, je zakelijke rekeningen kan koppelen en je herinneringen automatisch kan opsturen bij vervallen facturen.

Te klein?

Vaak denken ondernemingen dat ze te klein zijn om hier aan tijd te verspillen. Size doesn't matter in dit geval, aangezien efficiënte workflows belangrijk zijn voor zowel zeer kleine als grote ondernemingen. Vaak is het zo dat het juist bij de kleinere ondernemingen mis loopt.

Hulp nodig?

Wij kunnen u helpen bij de nodige setup en verdere optimalisaties. Meer info nodig? Neem dan even contact op.

Klantenanalyse

Vooraleer je een samenwerking aangaat met een potentiële klanten, kan je best even de financiële gezondheid checken voor zover dit mogelijk is.

Bepaalde vennootschappen zijn verplicht om jaarlijks een jaarrekening neer te leggen. Deze kan je raadplegen op de . Zie je dat de onderneming niet solvabel is, jarenlang verliezen blijft draaien of een negatief eigen vermogen heeft, dan kan je beter voorzichtig zijn. Andere tools zoals kunnen ook handig zijn om bedrijfsinformatie te raadplegen.

Duidelijke overeenkomsten & afspraken

Het is in eerste instantie belangrijk om bij de opstart van een opdracht of samenwerking duidelijke afspraken vast te leggen. Voorzie dus een overeenkomst en/of offertes en verwijs naar je algemene voorwaarden.

Een aantal belangrijke punten die kunnen opgenomen worden zijn:

  • Betaalmethodes

  • Betalingstermijnen

  • Vooruitbetalingen, voorschotten en borgen

  • Betaalvoorwaarden & gevolgen bij late betaling

  • Rappelkosten, intresten & schadevergoedingen

  • Opschorting en/of beëindiging samenwerking

  • Betwistingen & klachten

  • Toestemming voor automatische domiciliëring

Correcte & duidelijke facturatie

Probeer de lay-out van je factuur overzichtelijk en proper te houden. Maak zo weinig mogelijk fouten bij het opmaken van facturen. Probeer ook geen vage omschrijvingen te gebruiken indien je bijvoorbeeld op uurtarief werkt, dit zorgt enkel voor extra telefoons, vragen en wantrouwen bij klanten.

Betaalmethodes

Om ervoor te zorgen dat je de betalingen zo snel mogelijk ontvangt, kan je gebruikmaken van snellere betaalmethodes.

Bankoverschrijving

Gestructureerde mededeling

Werk niet met manuele betaalreferenties die niet consequent zijn. Dit maakt het voor klanten moeilijk om betalingen uit te voeren, aangezien ze telkens manueel een referentie moeten ingeven. De opvolging van de betaling zal dan ook moeilijker zijn, aangezien er typfouten kunnen gebeuren en de betalingen niet automatisch kunnen gekoppeld worden.

Maak gebruik van een facturatiesysteem die automatisch een gestructureerde mededeling genereert. Eens de betaling in uw ERP- of boekhoudsysteem binnenkomt, zal de factuur automatisch afgepunt worden.

QR-code

Tegenwoordig voorzien facturatiesystemen ook de mogelijkheid om een QR-code op de factuur te zetten. Klanten kunnen dan gemakkelijk met de banking-app de code inscannen en hoeven ze de overschrijvingsgegevens niet meer manueel in te vullen. Klanten gaan hierdoor sneller over tot betaling.

Samenvattende zone op factuur

We merken vaak dat de bedrijfsgegevens gespreid vermeld worden op verschillende plaatsen op de factuur. We raden dan ook aan om een zone op de factuur te voorzien waarin de betaalgegevens nog eens samengevat worden, denk hierbij aan:

  • IBAN-rekening & BIC

  • Het verschuldigde bedrag (incl. btw)

  • Vervaldatum

  • Gestructureerde mededeling

Online betalingen

Laat klanten online betalen. Voorzie een betaalknop op de factuur en/of de mail die je verstuurt. Zo kunnen klanten gebruikmaken van verschillende betaalmethodes zoals kredietkaarten, PayPal, digitale wallets, enz.

Betaalprovider

Wil je klanten online laten betalen? Dan moet je een betaalprovider (Stripe, Mollie, Adyen, enz.) in je systeem integreren.

Automatische betalingen

Als je onderneming diensten op abonnement aanbiedt, dan kan je best je periodieke facturen automatiseren en de betalingen ook automatisch innen via betaalproviders. Een alternatieve oplossing is ook het opzetten van domiciliëringsopdrachten.

Betalingstermijnen & financiële kortingen

Probeer de betalingstermijnen zoveel mogelijk in te korten naar bv. 7 of 14 dagen in plaats van 30 dagen. Voor snelle betalers kan je eventueel een financiële korting van 2% voorzien indien ze binnen x-aantal dagen betalen.

Voor grotere opdrachten is het ook handig om met voorschotfacturen te werken.

Wettelijke betalingstermijn

De wettelijke betalingstermijn voor B2B-verrichtingen mag maximaal 60 dagen bedragen.

Wat als mijn klant niet betaalt?

Automatische herinnering(en)

Probeer je herinneringsmails te automatiseren. Voorzie hiervoor verschillende herinneringsniveau's. Hieronder kan je een voorbeeld terugvinden:

  • 1ste herinnering: 1-5 dagen na vervaldatum, een vriendelijke reminder dat de factuur nog openstaat en deze best binnen 5 dagen betaald wordt.

  • 2de herinnering: 10-15 dagen na vervaldatum, een bijkomende formele herinnering met eventueel rappelkosten en intresten zoals voorzien in je voorwaarden.

  • 3de herinnering: 20-25 dagen na vervaldatum, een laatste herinnering met verzoek tot betaling, hier kan je eventueel aangeven dat er verdere juridische stappen zullen genomen worden indien de betaling niet tijdig gebeurt.

Bij klanten die betaalproblemen hebben, kan je eventueel voorstellen om een afbetalingsplan op te maken.

Opschorten dienstverlening of levering

Heeft de klant nog steeds niet betaalt en niet coöperatief is, dan kan je de verdere levering van je diensten of goederen opschorten. Voorzie dit ook in je overeenkomst en algemene voorwaarden.

Ingebrekestelling via aangetekende zending

Indien je na de herinneringsmails geen reactie of betaling ontvangt, kan je best een formele aanmaningsbrief uitsturen via een aangetekende zending. Vermeld hierin dat de klant nog steeds in gebreke is en dat de invordering zal overgedragen worden naar een incassobureau of gerechtsdeurwaarder indien de betaling niet gebeurt.

Gerechtelijke invordering

Indien de herinneringen en aangetekende zending niets uithalen, blijft de invordering via een advocaat/gerechtsdeurwaarder over. Hier bestaan ook digitale oplossingen waarbij vervallen facturen automatisch kunnen verstuurd worden ter invordering.

Naargelang de omvang van het openstaand bedrag, kun je overwegen om een rechtszaak aan te spannen. Dit kan echter een langdurig proces worden.

Faillissement aanvragen als schuldeiser

Dubieuze klanten & gevolgen voor de boekhouding

Een goede communicatie met je accountant is ook belangrijk. Handelsvorderingen die openstaan waarbij het risico bestaat dat deze moeilijk of niet meer kunnen ingevorderd worden, moeten als 'dubieuze debiteur' geboekt worden.

Kan je aantonen dat het onmogelijk is om de bedragen nog in te vorderen, dan kan dit als verlies geboekt worden en is het mogelijk om de btw geheel of gedeeltelijk terug te vorderen.

Documentaie & bewijzen

Het is heel belangrijk om de invordering te documenteren en je herinneringen, aanmaningen, uitbestedingen aan incassobureau's, enz. bij te houden. Bij fiscale controles kan de fiscus hierachter vragen.

Wat als mijn klant in een gerechtelijke reorganisatieprocedure (GRP) zit?

Een onderneming kan via de gerechtelijke reorganisatie zich gedeeltelijk beschermen tegen de schuldeisers door een plan op te stellen waarmee de schuldeisers akkoord kunnen gaan. Mogelijks wordt in dergelijke akkoorden een gedeelte van de schuld kwijtgescholden. Je hebt als leverancier de optie om in dit verhaal mee te gaan indien je nog potentieel ziet.

Aangifte van schuldvordering via RegSol

Als schuldeiser kan je dan best een schuldvordering indienen via Regsol.

Wat als mijn klant failliet gaat/is?

Check de status in de KBO

Aangifte van schuldvordering via RegSol

De curator zal de activa van deze ondernemingen verkopen om vervolgens openstaande schulden te kunnen vereffenen.

Kan ik mijn debiteurenbeheer uitbesteden?

Externe debiteurenbeheerder

Is het niet meer haalbaar om intern de vorderingen te beheren en op te volgen of wil je hier geen tijd aan besteden? Dan kan je eventueel een externe dienstverlener inschakelen die dit voor je overneemt.

Factoring

Bij factoring draag je de vorderingen over aan een factoringmaatschappij. Zij keren een groot gedeelte van de factuurbedragen aan u uit en zorgen vervolgens voor de invordering bij uw klant. Zodra zij de openstaande bedragen hebben ingevorderd, wordt na de afhouding van de commissie het resterend bedrag ook aan u uitbetaald.

Andere inkomende cashflows

Naast de klantbetalingen heb je ook andere inkomende geldstromen zoals:

  • Ontvangen subsidies of overheidssteun

  • Terug te vorderen belastingen en btw

  • Financiële opbrengsten

  • Opbrengsten uit de verkoop van activa/bedrijfsmiddelen

  • Schadeloosstellingen

  • enz.

Indien de onderneming haar schulden niet kan betalen, kan je een faillissement van de onderneming aanvragen, dit kan online via .

Via kan je de status van een onderneming raadplegen. Indien er een faillissement geopend werd, ga je ook kunnen raadplegen wie als curator aangesteld werd.

Indien er een faillissement geopend werd voor een onderneming, kan je een schuldvordering indienen via .

website van de NBB
Companyweb
RegSol
KBO Public Search
RegSol
RegSol
Regsol - Faillissement aanvragen
RegSol
RegSol - Schuldvordering indienen
RegSol
RegSol - Schuldvordering indienen
Logo
Logo
Logo