Aftrekbaarheid kosten
Kosten zijn aftrekbaar indien ze door de onderneming gedaan of gedragen zijn om toekomstige inkomsten te genereren en die betrekking hebben op de zelfstandige beroepsactiviteit.
Gemengde kosten & wettelijke beperkingen
Kosten die deels privé maar ook beroepsmatig gebruikt worden (bv. autokosten), kunnen enkel voor het beroepsmatig gedeelte ingebracht worden. Het is dus belangrijk om voor dergelijke kosten een realistisch percentage te bepalen of te ramen.
Bepaalde kosten worden ook wettelijk beperkt, denk hierbij aan restaurantkosten, onthaalkosten, enz.
Matchingpricipe in de vennootschap
In een vennootschap moeten de kosten die geheel of gedeeltelijk betrekking hebben op een toekomstig jaar, pro-rata toegewezen worden aan de jaren waarop ze betrekking hebben.
Bewijsdocumenten
Voorzie voor elk aankoop of transactie een geldig bewijsdocument voor de boekhouding. Probeer indien mogelijk steeds een geldige btw-factuur op te vragen voor je zakelijke aankopen.
Andere bewijsdocumenten
Andere bewijsdocumenten zoals een kasticket, onkostennota, ontvangst- of bestelbewijs, bankuittreksels, enz. kunnen ook ingebracht worden.
Moet ik extra kosten maken om belastingen uit te sparen?
Niet elke kost kan zomaar volledig in aftrek gebracht worden. Door de aftrekbeperking van bepaalde kosten ontstaat er dus ook een verschil tussen de fiscale uitsparing en de geldsommen die je uitgeeft. Het bedrag dat je uitgeeft is dus niet gelijk aan het bedrag dat je aan belastingen uitspaart!
Winst- & cashflowoptimalisatie
Gezonde en succesvolle ondernemingen streven naar winstgevendheid en focussen zich eerder op een efficiënt kostenbeheer en cashflowoptimalisaties.
Laatst bijgewerkt