VOF oprichten

Hoe richt ik een VOF op?

Stappenplan

  1. Financieel plan opstellen (optioneel)

  2. Statuten & oprichtingsakte opmaken & neerleggen

  3. Zakelijke rekening openen & aanvangsvermogen storten

  4. Gegevens in de KBO aanvullen & btw-activatie

  5. Aansluiting sociale zekerheidskas & loonpakketten

  6. Aandeelhoudersregister & UBO-register opmaken

Stap 1 - Financieel plan (optioneel)

Het financieel plan is een simulatie van (minstens) de komende twee jaar om na te gaan of het project al dan niet financieel haalbaar is. Een sterk ondernemings- en financieel plan is essentieel om investeerders en financieringen vast te krijgen.

Accountant

Laat je bijstaan door een erkende accountant bij het opstellen van je financieel plan.

Stap 2 - (Onderhandse) oprichtingsakte

Bij een VOF hoeft de oprichtingsakte niet via de notaris verlijd te worden. Je accountant kan helpen bij het opstellen van de statuten en de neerlegging van de oprichtingsakte bij de ondernemingsrechtbank.

Stap 3 - Zakelijke rekening & aanvangsvermogen

Eens de oprichtingsakte is gepubliceerd, kan je naar de bank om je (gereserveerde) rekening te openen en kan het aanvangsvermogen gestort worden.

Stap 4 - Aanvulling KBO & activatie BTW

Je accountant zal in samenwerking met het ondernemingsloket je gegevens in de KBO vervolledigen. Hiernaast wordt je btw-nummer geactiveerd (indien van toepassing).

NACE-codes

Om lange waslijsten aan NACE-codes te vermijden, mogen er enkel vijf hoofdactiviteiten geselecteerd worden, de resterende activiteiten worden als nevenactiviteiten beschouwd.

Stap 5 - Aansluitingen sociale zekerheidskas & loonpakketten

Je accountant doet het nodige voor de aansluiting van de bedrijfsleiders, werkende vennoten en de vennootschap bij de sociale zekerheidskas. Hiernaast wordt er een optimaal loonpakket opgesteld.

Stap 6 - Aandeelhoudersregister & UBO-register

De vennootschap kan een aandeelhoudersregister bijhouden, tegenwoordig kan dit gemakkelijk op een elektronische manier via eStox. Hiernaast moeten ook alle begunstigden in het UBO-register opgenomen worden. Laat je bijstaan door een accountant voor een correcte verwerking en registratie.


Laatst bijgewerkt