BV oprichten
Hoe richt ik een BV op?
Stappenplan
Financieel plan opstellen
Zakelijke rekening openen op naam van BV, aanvangsvermogen storten & bankattest bezorgen
Statuten opmaken & oprichtingsakte verlijden via notaris
Neerleggingen & publicaties in orde brengen
Gegevens in de KBO aanvullen & btw-activatie (indien van toepassing)
Aansluitingen sociale zekerheidskas & loonpakketten
Aandeelhoudersregister & UBO-register opmaken
Stap 1 - Financieel plan
Het financieel plan is een simulatie van (minstens) de komende twee jaar om na te gaan of het project al dan niet financieel haalbaar is. Een sterk ondernemings- en financieel plan is essentieel om investeerders en financieringen vast te krijgen.
Stap 2 - Zakelijke (geblokkeerde) rekening
Open een zakelijke rekening en stort de inbrengen zoals voorzien in het financieel plan. De rekening blijft nog geblokkeerd tot de oprichting is afgerond. De notaris zal na de oprichting met de bank communiceren om de gelden vrij te geven zodat je van start kan gaan.
Stap 3 - Oprichtingsakte & afspraak notaris
Je accountant zal in samenwerking met de notaris een ontwerp opstellen van de statuten en de oprichtingsakte. De notaris zal met u de akte overlopen en het nodige doen voor het verlijden van de akte.
Stap 4 - Neerleggingen & publicaties
De notaris zal het nodige doen om de oprichtingsakte neer te leggen bij de griffie. Een uittreksel hiervan zal gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad.
Je gaat je ondernemingsgegevens op verschillende plaatsen kunnen raadplegen:
Stap 5 - Aanvulling KBO & activatie BTW
Je accountant zal in samenwerking met het ondernemingsloket je gegevens in de KBO vervolledigen. Hiernaast wordt je btw-nummer geactiveerd (indien van toepassing).
Stap 6 - Aansluitingen sociale zekerheidskas & loonpakketten
Je accountant doet het nodige voor de aansluiting van de bedrijfsleiders, werkende vennoten en de vennootschap bij de sociale zekerheidskas. Hiernaast wordt er een optimaal loonpakket opgesteld.
Stap 7 - Aandeelhoudersregister & UBO-register
De vennootschap moet verplicht een aandeelhoudersregister bijhouden, tegenwoordig kan dit gemakkelijk op een elektronische manier via eStox. Hiernaast moeten ook alle begunstigden in het UBO-register opgenomen worden. Laat je bijstaan door een accountant voor een correcte verwerking en registratie.
Opstartkosten 100% aftrekbaar
Vergeet niet om de factuur van je oprichting op te nemen in je boekhouding! De opstartkosten van je onderneming kan je volledig aftrekken. Ook de btw op deze uitgaven kan volledig gerecupereerd worden.
Laatst bijgewerkt