Opstart eenmanszaak

Je eenmanszaak opstarten in 7 stappen

De opstart van je eenmanszaak kan je in orde brengen via een ondernemingsloket of met behulp van een accountant. De zaken die in orde moeten gebracht worden zijn:

1

Open of reserveer een aparte zakelijke rekening

Contacteer de gewenste bank om een (zakelijke) bankrekening te reserveren of te openen voor je eenmanszaak. Het is sterk af te raden om verder te gaan met je privérekening, dit zorgt er namelijk voor dat de fiscus je volledige privérekening bij een fiscale controle kan inkijken.

2

Open een apart e-mailadres

Net zoals bij de zakelijke rekening, raden we ook aan om je zakelijke mails te beheren via een apart e-mailadres. Probeer vanaf het begin al je zakelijke contactgegevens door te geven aan het ondernemingsloket, sociale zekerheidskas, je accountant en leveranciers.

3

Registratie bij de KBO

De registratie in de Kruispuntbank voor Ondernemingen kan op verschillende manieren doorgaan:

  • Je doet dit met behulp van een medewerker bij het ondernemingsloket

  • Je doet het zelf online via de tools van het ondernemingsloket

  • Je laat je bijstaan door een accountant

Hou alle nodige gegevens bij de hand zoals je identiteitskaart, zakelijke rekeningnummer, een overzicht van je activiteiten, enz.

NACE-codes

Om lange waslijsten aan NACE-codes te beperken, mogen enkel vijf hoofdactiviteiten geselecteerd worden, de resterende activiteiten worden als nevenactiviteiten beschouwd.

4

Activatie btw-nummer

Indien je een btw-plichtige onderneming bent, moet je ondernemingsnummer ook als btw-nummer geactiveerd worden. Dit gebeurt via een aanvraag bij de btw-administratie. Ook dit kan je regelen via het ondernemingsloket of met behulp van een accountant.

5

Aansluiting sociale zekerheidskas

Je gaat ook aangesloten worden bij de sociale zekerheidskas, hier krijg je dan je statuut als zelfstandige (bv. hoofdberoep, bijberoep, student-zelfstandige, enz.).

Op basis van je statuut, zal je dan op kwartaalbasis een afrekening ontvangen voor de betaling van de sociale bijdragen.

6

Melding bij ziekenfonds

Breng ook je ziekenfonds op de hoogte van deze wijziging. De sociale zekerheidskas bezorgt je een loopbaanattest, dit mag je gewoon doorsturen naar je ziekenfonds. De kans is groot dat de sociale zekerheidskas dit al voor u zal in orde brengen.

7

Breng de vergunningen in orde

Check ook of je bepaalde vergunningen moet aanvragen en breng dit zo snel mogelijk in orde.


Laatst bijgewerkt