Opstart eenmanszaak
Je eenmanszaak opstarten in 7 stappen
De opstart van je eenmanszaak kan je in orde brengen via een ondernemingsloket of met behulp van een accountant. De zaken die in orde moeten gebracht worden zijn:
Open of reserveer een aparte zakelijke rekening
Contacteer de gewenste bank om een (zakelijke) bankrekening te reserveren of te openen voor je eenmanszaak. Het is sterk af te raden om verder te gaan met je privérekening, dit zorgt er namelijk voor dat de fiscus je volledige privérekening bij een fiscale controle kan inkijken.
Registratie bij de KBO
De registratie in de Kruispuntbank voor Ondernemingen kan op verschillende manieren doorgaan:
Je doet dit met behulp van een medewerker bij het ondernemingsloket
Je doet het zelf online via de tools van het ondernemingsloket
Je laat je bijstaan door een accountant
Hou alle nodige gegevens bij de hand zoals je identiteitskaart, zakelijke rekeningnummer, een overzicht van je activiteiten, enz.
Aansluiting sociale zekerheidskas
Je gaat ook aangesloten worden bij de sociale zekerheidskas, hier krijg je dan je statuut als zelfstandige (bv. hoofdberoep, bijberoep, student-zelfstandige, enz.).
Op basis van je statuut, zal je dan op kwartaalbasis een afrekening ontvangen voor de betaling van de sociale bijdragen.
Opstartkosten 100% aftrekbaar
Vergeet niet om de factuur van je oprichting op te nemen in je boekhouding! De opstartkosten van je onderneming kan je volledig aftrekken. Ook de btw op deze uitgaven kan volledig gerecupereerd worden.
Reclame & niet verplichte bijdragen
Als startende zelfstandige zal je heel wat post ontvangen met publiciteit, maar ook bepaalde federaties en verenigingen die een afrekening sturen die eigenlijk optioneel is.
Onze tip: betaal niet zomaar elke afrekening die je binnenkrijgt en neem voor de zekerheid contact op met je accountant.
Laatst bijgewerkt