Artificiële intelligentie (AI)

Wat is Artificiële Intelligentie (AI)?

Bij artificiële intelligentie komt het er eigenlijk op neer dat machines taken kunnen uitvoeren waarvoor menselijke intelligentie vereist is.

AI focust zich op:

  • Het oplossen van problemen

  • (Bij)leren

  • Het vinden of herkennen van patronen

Categorieën van AI

Machine learning (ML)

Bij machine learning ligt de focus op algoritmes die leren uit verkregen data. De functies van ML zijn het voorspellen van toekomstige trends gebaseerd op bestaande data en het categoriseren van data.

Deep learning (DL)

Deep learning is een speciale categorie van ML die gebruikmaakt van artificiële neurale netwerken (ANN). ANN's zijn zo ontworpen dat ze de structuur van het menselijk brein nabootsen om data te verwerken op een complexe manier.

Generative AI

Zoals de naam het zegt, creëert generative AI nieuwe inhoud op basis van de prompts of data inputs.

Generative AI is ondertussen zeer populair geworden dankzij Open AI's ChatGPT, die ondertussen al in vele bedrijfsprocessen geïntegreerd wordt. Denk hierbij aan chatbots, copywriting, content en media creatie, automatisering, enz.

In tegenstelling tot ML waar de focus op voorspellingen en classificatie ligt, is de focus bij generative AI het creëren van nieuwe data of inhoud die voorheen niet bestond.

AI-wet

De AI-wet moet ervoor zorgen dat de nodige aandacht aan risico's wordt besteed bij het ontwikkelen van AI-systemen.

Risicocategorieën

De AI-wet voorziet strengere regels op basis van 4 risiconiveau's:

  1. Minimale of geen risico's: AI in videogames of spamfilters.

  2. Beperkte risico's: AI-systemen zoals chatbots moeten transparant zijn over hun AI-gebruik.

  3. Hoge risico's: AI in kritieke sectoren zoals gezondheidszorg, infrastructuur, verbeteren van examens, enz. zijn gebonden aan strikte regels en controles.

  4. Onaanvaardbare risico's: Deze AI-toepassingen zijn verboden in de EU, denk hierbij aan sociale scoring, gezichtsherkenning, emotieherkenning op de werkvloer en manipulatieve/misleidende AI.

Sancties

De sancties zijn een percentage van de totale bedrijfsomzet of een vast bedrag (indien dat hoger is). Voor kmo's en startups gelden evenredige boetes.

Gevolgen voor bedrijven

De wetgeving wil innovatie van AI bevorderen en zal kleine bedrijven en startups ook ondersteunen om te voldoen de AI-wet.

Bedrijven moeten wel nagaan in welke risicocategorie hun AI-systemen zullen vallen om bijgevolg de de nodige maatregelen te nemen:

  1. Classificeer je AI-systeem: check onder welke risicocategorie je AI-systeem valt.

  2. Als je AI-systeem onder hoog risico valt, kan je best:

    • De nodige risicobeoordelingen uitvoeren

    • Transparantie garanderen

    • Menselijke controle waarborgen

    • Veiligheids- en bias-tests implementeren

    • Technische documentatie bijhouden

AI & GDPR

Bij het gebruik van AI-systemen is het belangrijk om je datasets te anonimiseren. Haal dus belangrijke privégegevens weg uit de data zodat je niet de GDPR-wetgeving schendt.

AI-policy

Maak je gebruik van of ontwikkel je AI-gebaseerde software en tools? Dan kan het opstellen van een AI-beleid wel nuttig zijn voor je onderneming.

Wat kan ik best opnemen in mijn AI-beleid?

Doel

  • Waarom AI gebruikt wordt in de onderneming (efficiëntie, innovatie, dienstverlening)?

  • Voor welke processen/afdelingen geldt het beleid?

Definities

  • Wat verstaat de onderneming onder “AI”?

  • Onderscheid tussen interne tools (bv. chatbots, analysealgoritmes) en externe tools (bv. ChatGPT, Claude, Gemini, Copilot).

Toegestaan gebruik

  • Welke AI-toepassingen zijn toegestaan?

  • Voor welke taken mag AI enkel ondersteunend zijn?

Verantwoordelijkheden

  • Wie is verantwoordelijk voor toezicht?

  • Wie beslist over de implementatie van nieuwe AI-tools?

Privacy & gegevensbescherming

  • Regels rond input van persoonsgegevens in AI-systemen (conform GDPR).

  • Beperking op gebruik van vertrouwelijke bedrijfsdata.

Transparantie & uitlegbaarheid

  • Medewerkers en klanten moeten weten wanneer AI wordt ingezet.

  • Vermelding in communicatie of rapporten wanneer resultaten (deels) AI-gegenereerd zijn.

Menselijke controle

  • AI mag geen autonome beslissingen nemen met juridische of financiële gevolgen.

  • Menselijke eindverantwoordelijkheid blijft behouden.

Ethiek & non-discriminatie

  • Voorkomen van bias, discriminatie of misleidende output.

  • Eventueel koppelen aan ESG/maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Training & bewustmaking

  • Richtlijnen voor medewerkers over hoe AI veilig en verantwoord te gebruiken.

  • Regelmatige opleidingen of workshops.

Monitoring & evaluatie

  • Procedures om AI-systemen te testen, te evalueren en te verbeteren.

  • Meldpunt voor incidenten of foutief gebruik.

Laatst bijgewerkt