Tool stack
Welke software heb je nodig en hoe ga je deze implementeren?
Het opzetten van je software stapel begint met een sterk fundament en vereist zorgvuldige planning en keuzes om ervoor te zorgen dat het eindresultaat zowel functioneel als duurzaam is. Of je nu een startup bent die een nieuwe applicatie ontwikkelt of een bestaand bedrijf dat zijn digitale infrastructuur wil vernieuwen, het kiezen van de juiste tech stack is van cruciaal belang voor het succes van je project.
Maak een tool stack plan
Vooraleer je zomaar tools en software begint aan te kopen, is het belangrijk om even je noden aan te kaarten en af te toetsen welke software en tools aan deze noden kunnen voldoen. Denk ook aan een aantal belangrijke elementen zoals:
Pricing
Is de software schaalbaar?
Is de user interface (UI) gebruiksvriendelijk en efficiënt?
Ondergaat de software frequente updates en bug fixes?
Is er een goede support dienst?
Wat zijn de integratiemogelijkheden met andere software en tools?
Zijn er mogelijkheden tot automatiseringen?
Hoe zit het met gegevensverwerking? Is de software GDPR-compliant?
enz.
Prijs
De meeste softwareaanbieders werken met een maand of jaarprijs, dus het is heel gemakkelijk om een overzicht te maken van wat de totale kostprijs voor tech stack zal zijn.
Zoek & vergelijk
De meeste tools publiceren ook online tutorials en documentatie zodat je al een kijkje kan nemen in bepaalde functionaliteiten.
Maak gebruik van demo's & freeware
De meeste tools bieden een demoversie of gratis versie aan zodat je de meeste basisfuncties reeds kan uittesten en kan nagaan of dit in je profiel en werkwijze past.
Integratiemogelijkheden & schaalbaarheid
Op de website van de meeste tools is er ook een integratiepagina voorzien waar je kan checken welke andere tools kunnen gelinkt worden om bepaalde processen te automatiseren. Zo kan je ook nagaan welke tools kunnen gekoppeld worden aan je bestaande software.
Daarnaast is het belangrijk om software te kiezen die schaalbaar is en kan meegroeien met je bedrijf naarmate het groeit en evolueert.
Automatisering
Zijn er geen directe integraties mogelijk? Probeer dan eens te experimenteren met Zapier of Make, hier kan je zelf geautomatiseerde workflows en routes opmaken met verschillende tools.
Artificiële intelligentie (AI)
Ga na wat AI voor je kan betekenen. Het automatiseren van je klantenservice via sterke chatbots kan je al heel wat tijd uitsparen. Hiernaast kan AI je verderhelpen bij het analyseren van alle bedrijfsdata die je verzamelt en verwerkt.
Blijf up-to-date
Zorg ervoor dat je periodiek je tools evalueert en nagaat of er nieuwe uitdagingen of noden zijn ontstaan waarvoor je misschien nieuwe oplossingen kan vinden.
Ga steeds op zoek naar nieuwe technologieën en software zodat je mee met de tijd bent en ervoor zorgt dat je zoveel mogelijk tijd uitspaart door manuele en/of repititieve processen te automatiseren.
Laatst bijgewerkt