Plutus Open Knowledge Hub
HomeContact
Open Knowledge Hub
Open Knowledge Hub
  • Welkom!
  • Onderneming starten
    • Starten als ondernemer & voorwaarden
    • Intellectuele eigendom
    • Businessplan
      • Businessplan introductie
      • Ondernemingsgegevens
      • Visie, missie & waarden
      • Doel & product of dienst
      • Management & organisatie
      • Marktanalyse
      • Marketing
        • Prijs
        • Plaats
        • Promotie
          • Branding
          • Online marketing
            • Website & webshop
            • SEO
            • E-mailmarketing
            • Social media marketing
            • Contentmarketing
            • Onine advertenties
          • Offline marketing
        • Processen & workflows
      • Financieel plan
    • Juridische & fiscale aspecten
      • Ondernemingsvorm
        • Eenmanszaak
        • Vennootschap
          • Wat is een vennootschap?
          • Juridische basics
          • BV
          • NV
          • CV
          • VOF
          • CommV
          • Belangrijkste kenmerken
      • Sociaal statuut
      • Fiscaliteit
    • Administratie & boekhouding
      • Wat is een boekhouding?
      • Verkoopfacturen
      • Dagontvangsten
      • Aankoopfacturen & kosten
      • PEPPOL
      • Financiële rekeningen
      • Kas & kasboek
      • Inventaris & stocklijst
      • Sectorgebonden documenten
      • Bewaarplicht & termijnen
    • Financiering & steun
    • Verzekeringen
    • Onderneming opstarten
      • Eenmanszaak vs vennootschap
      • Opstart eenmanszaak
      • Opstart vennootschap
        • BV oprichten
        • CV oprichten
        • NV oprichten
        • VOF oprichten
        • CommV oprichten
      • Identificatienummers
    • Nuttige links
  • Belastingen & bijdragen
    • Kort overzicht
    • Btw
      • Wat is btw?
      • Ben ik btw-plichtig?
      • Btw-nummer
      • Btw-tarieven
      • Btw-hoedanigheid
        • Periodieke btw-aangever
        • Vrijstelling kleine ondernemingen
        • Art. 44 vrijgestelde ondernemingen
        • Gemengde btw-plichtige
      • Btw-verleggingsregels
      • Btw-vrijstellingen
      • Facturatie
      • Btw op verkopen
      • Btw op aankopen
      • (I)OSS
      • EORI-nummer
      • ET 14000 vergunning
      • Herziening & onttrekking
      • Btw-eenheid
      • Btw-verplichtingen
    • Sociale bijdragen
      • Sociaal statuut
        • Hoofdberoep
        • Bijberoep
        • Student-zelfstandige
      • Sociale bijdragen zelfstandige
      • Vennootschapsbijdragen
    • Inkomstenbelasting
      • Personenbelasting
      • Vennootschapsbelasting
      • Voorafbetalingen
    • Aftrekbaarheid kosten & btw
      • Aftrekbaarheid kosten
      • Afschrijvingen
      • Aftrekbaarheid btw
      • Overzicht aftrekbare kosten
      • Kostenhub
    • Fiscale kerncijfers
      • Aanslagjaar 2026
      • Aanslagjaar 2025
    • Fiscale deadlines
      • Deadlines btw
      • Deadlines inkomstenbelasting
      • Deadlines sociale bijdragen
  • Onderneming runnen
    • Juridische aspecten
    • Documentatie & support
    • Corporate governance
      • Wat is corporate governance?
      • Aandeelhouders
      • Bestuur
      • Management
      • Raden & comités
      • Familiale governance
      • Duurzaam ondernemen
        • Wat is ESG?
          • Environment
          • Social
          • Governance
        • Wat is MVO?
    • IT, veligheid & data
      • IT-infrastructuur
      • Tool stack
      • Nuttige tools
      • Cyber security
      • Gegevensverwerking & GDPR
      • Artificiële intelligentie (AI)
    • Bedrijfsprocessen & ERP
      • Wat is ERP?
      • CRM
      • DMS
      • Offertes & verkopen
      • Facturatie & boekhouding
      • Marketing
      • Website & webshop
      • Projectbeheer
      • Productie & voorraad
      • Personeel
    • Financieel beheer
      • Cijfers leren lezen
      • Financiële rapporten
        • Balans
        • Resultatenrekening
        • Cashflow
          • Cashflow statement
          • Inkomende cashflow
          • Uitgaande cashflow
      • Financiële analyse
        • Analysetechnieken
        • Financiële ratio's
        • Parameters voor start-ups
    • Investeringen & bedrijfsmiddelen
      • Soorten investeringen
      • Afschrijvingen
      • Investeringsaftrek & subsidies
      • Bedrijfsvoertuigen
        • Personenwagens
        • Lichte vrachtwagens
        • Motors
        • Fietsen
        • Bedrijfsvoertuigen
      • Bedrijfsvastgoed
      • Financiering
      • Beleggen via vennootschap
      • Verkoop & meerwaarden
      • Btw-herzieningen op bedrijfsmiddelen
    • Personeel & werkkrachten
      • Samenwerkingsvormen
      • Nationale tewerkstelling
        • Verplichtingen als werkgever
        • Werknemers zoeken
        • Kostprijs personeel
        • Subsidies & voordelen
      • Internationale tewerkstelling
        • Werknemers binnen EU
        • Werknemers buiten EU
      • Bijscholing & opleidingen
    • Verloningen
      • Verloning eenmanszaak
      • Verloning bedrijfsleider
        • Bedrijfsleidersbezoldiging
        • Cheques
        • Onkostenvergoedingen
        • Kosteloze terbeschikkingstelling
        • Mobiliteit
        • Verhuur aan vennootschap
        • Pensioenopbouw
        • Intresten op positieve R/C
        • Auteursrechtenvergoeding
      • Verloning aandeelhouders
      • Verloning personeel
        • Bezoldiging
        • Cheques
        • Sociale voordelen
        • Onkostenvergoedingen
        • Kosteloze terbeschikkingstelling
        • Mobiliteit
        • Verzekeringen & pensioen
        • Aandelenopties & warrants
        • Auteursrechtenvergoeding
        • Cafetariaplan
  • Best practices & checklists
    • Checklist administratie & boekhouding
    • Checklist personeel
    • Checklist inventaris & eindejaarafsluiting
    • Checklist financiële planning
    • Checklist strategische planning
    • Goed beheer R/C
  • Onderneming uitbreiden
    • Grootte onderneming
    • Bedrijfsstructuur
      • Eenmanszaak naar vennootschap
      • Exploitatievennootschap
      • Managementvennootschap
      • Patrimoniumvennootschap
      • Holding
      • Fiscale consolidatie
      • Btw-eenheid
      • Fusies & overnames
        • Fusie
        • Onderneming overnemen
      • (Partiële) splitsing
      • Omzetting vennootschapsvorm
    • Coporate finance
      • Eigen & vreemd vermogen
      • Financieringsfases
      • Kapitaalvermindering
      • Waardering onderneming
    • Internationaal ondernemen
      • Analyse & onderzoek
      • Internationale handel
        • Handel binnen EU
          • Intracommunautaire aankopen
          • Intracommunautaire verkopen
        • Handel buiten EU
          • Import goederen
          • Import diensten
          • Export goederen
      • Cross-border entiteiten
      • Btw binnen de EU
      • Internationale fiscaliteit
      • Sociale zekerheid
      • Internationale tewerkstelling
        • Tewerkstelling binnen EU
        • Tewerkstelling buiten EU
        • Tijdelijke tewerkstelling
      • Subsidies
  • Onderneming stopzetten
    • Definitief sluiten
      • Stopzetting eenmanszaak
      • Ontbinding & vereffening vennootschap
    • Slapende onderneming
    • Schenking
    • Onderneming verkopen
      • Voorbereidingen bij verkoop
      • Verkoopprocedure
      • Asset deal vs share deal
      • Waarderingsmethodes
    • Vennootschap naar eenmanszaak
  • Overige
    • Homepage
    • Contact
    • Update notes
    • Disclaimer
Powered by GitBook
Op deze pagina
  • Bestemming onroerend goed
  • Verwerven onroerend goed
  • Aankoop privé / via eenmanszaak
  • Aankoop via vennootschap
  • Gesplitste aankoop & zakelijke rechten
  • Inbreng in de vennootschap
  • Bouwen / oprichten
  • Aftekbare kosten
  • Registratierechten of btw?
  • Verkoop onroerend goed
  • Registratierechten of btw?
  • Belastbare inkomsten
  • Meerwaarde op verkoop
  • Administratief beheer vastgoed
  • Boekhouding & (recurrente) verhuur
  • Inter-company transacties
  • Contracten opmaken & e-signing
  • Documentenbeheer
  1. Onderneming runnen
  2. Investeringen & bedrijfsmiddelen

Bedrijfsvastgoed

Bestemming onroerend goed

De bestemming van het vastgoed speelt een belangrijke rol op vlak van financiering, beheer, fiscaliteit, overdrachten, enz. De volgende scenario's kunnen zich onder andere voordoen:

  • Volledig privégebruik

  • Volledig beroepsmatig gebruik

  • Gemengd gebruik (beroepsmatig & privé)

  • Verhuur aan derden en/of belegging

Bedrijfsvastgoed

We beperken ons tot vastgoed dat geheel of gedeeltelijk voor beroepsmatige doeleinden en/of voor het genereren van beroepsinkomsten gebruikt wordt.

Verwerven onroerend goed

Het verwerven van bedrijfsvastgoed kan in principe op verschillende manieren, namelijk door:

  • Aankoop privé

  • Aankoop via de vennootschap

  • Gesplitste aankoop

  • Inbreng in een vennootschap

  • Bouwen of oprichten

Aankoop privé / via eenmanszaak

Werd het gebouw privé aangekocht maar geheel of gedeeltelijk beroepsmatig gebruikt in een eenmanszaak? Dan kunnen de kosten in aftrek gebracht worden bij volledig beroepsmatig gebruik. Gaat het om een onroerend goed dat gedeeltelijk privé gebruikt wordt? Dan moet de aftrek van de kosten beperkt worden tot het beroepsmatig gedeelte.

Aankoop via vennootschap

Indien het onroerend goed dient voor het behouden of genereren van bedrijfsinkomsten, dan kunnen de kosten in principe ook in aftrek gebracht worden.

Gaat het om gedeeltelijk beroepsmatig gebruik of bv. een woning die grotendeels of geheel privé wordt gebruikt, dan is het moeilijker om de kosten zomaar in te brengen en vergt dit een sterke onderbouwing.

De vennootschap kan in principe een woning (gratis) ter beschikking stellen aan een bedrijfsleider als 'verloning' voor zijn prestaties, waarbij de bedrijfsleider wederom belast wordt op een voordeel van alle aard. Let wel op dat dit ook sterk moet gedocumenteerd en onderbouwd worden omwille van de bezoldigingstheorie.

Aankoop via exploitatievennootschap of aparte vennootschap?

Een ander voordeel bij het gebruik van een aparte vennootschap is dat je de gebouwen kan beschermen tegen bepaalde risico's zoals een faillissement van de exploitatievennootschap.

Optimalisatietechnieken

Het structureren van de aankoop of bouw van bedrijfsvastgoed is complexe materie. Bespreek dit zeker met je accountant en bekijk wat de verschillende mogelijkheden zijn.

Gesplitste aankoop & zakelijke rechten

Een andere optie is om het gebouw gesplitst aan te kopen waardoor het volle eigendom (tijdelijk) uitgesplitst wordt.

Notariële akte

De gesplitste aankoop of de overdracht van een zakelijk recht dient steeds via een notariële akte te gebeuren.

Concreet betekent dit dat de volle eigendom opgesplitst wordt in blote eigendom en een ander zakelijk recht zoals:

Vruchtgebruik

Bij vruchtgebruik verleent de blote eigenaar aan een titularis (bv. de vennootschap) het tijdelijk recht op het gebruik en genot van een goed, met de verplichting om het goed bij het einde van het vruchtgebruik terug te geven.

De vennootschap mag het vruchtgebruik in kost brengen door het af te schrijven. Het is dan ook belangrijk om een correcte waardering van het vruchtgebruik op te maken.

Een periodieke vergoeding voor het vruchtgebruik is niet verplicht.

Er is geen vergoeding van toepassing bij afloop van het vruchtgebruik (let wel op met turbo-vruchtgebruik en verrijkingen van de blote eigenaar!).

Het verlengen van het vruchtgebruik is ook mogelijk zonder dat er bijkomende registratiebelastingen verschuldigd zijn.

Opstalrecht

De opstalhouder krijgt het recht om op de gronden van de eigenaar gebouwen te plaatsen en deze te gebruiken en inkomsten te genereren gedurende de periode van het opstalrecht. Na de voorziene termijn van het opstalrecht worden de gebouwen eigendom van de grondeigenaar.

Een periodieke vergoeding gedurende de termijn van het opstalrecht is niet verplicht.

Bij de natrekking zijn er in principe geen registratierechten verschuldigd. Bij de natrekking kan de grondeigenaar wel een vergoeding verschuldigd zijn.

Erfpacht

Bij erfpacht krijgt wordt een vol gebruik en genot verleend over het onroerend goed aan de erfpachter in ruil voor een vergoeding aan de erfpachtgever.

Bijgevolg heeft de erfpachter het recht om de bestemming van het onroerend goed te wijzigen.

Een canon of periodieke vergoeding voor de grond is niet (meer) verplicht.

Bij de natrekking zijn er in principe geen registratierechten verschuldigd. De erfpachtgever kan bij de natrekking wel een vergoeding verschuldigd zijn.


De fiscus kijkt mee

De zakelijke rechten moeten sterk onderbouwd worden, denk hierbij aan de waarderingen van het vruchtgebruik, de afloop van het zakelijk recht en eventuele verrijkingen, enz. Bespreek dit met je accountant en/of de nodige experts.

Zakelijk recht
Rechten
Duur
Kostendrager

Vruchtgebruik

  • Recht op gebruik

  • Recht op inkomsten

  • Geen minimumduur

  • Max. 99 jaar

Blote eigenaar: - Grove herstellingen Vruchtgebruiker: - Afschrijving vruchtgebruik - Onderhoud- & herstellingswerken - Inrichtingskosten

Opstal

  • Volledige eigenaar van gebouwd goed

  • Geen minimumduur

  • Max. 99 jaar

Blote eigenaar: - Kosten van de grond Opstalhouder: - Kosten van de gebouwen

Erfpacht

  • Volledige eigenaar van gebouw

  • Min 15 jaar

  • Max. 99 jaar

Erfpachthouder: - Alle kosten

Langetermijnvisie & fiscaal-juridische aspecten

Zoals je ziet, zijn dit beslissingen die je neemt voor een lange termijn. Bespreek de fiscaal-juridische aspecten en gevolgen met je accountant en/of experts.

Inbreng in de vennootschap

Je kan vastgoed ook in de vennootschap inbrengen in ruil voor aandelen. Indien het om vastgoed gaat dat bestemd is voor bewoning, zijn de registratierechten van 12% (Vlaanderen) van toepassing. Gaat het echter om een bedrijfsgebouw voor professioneel gebruik, dan is enkel het algemeen vast recht van 50 euro van toepassing.

Inbreng in ruil voor cash of met overname van schulden

In het geval dat je voor de inbreng een (gedeeltelijke) vergoeding in cash ontvangt, of bij de inbreng ook gedeeltelijk een hypothecaire lening overgenomen wordt, zullen op deze gedeelten wel de normale registratierechten verschuldigd zijn.

Bouwen / oprichten

Het zelf bouwen of oprichten van een gebouw is ook een mogelijkheid.

Aftekbare kosten

In principe alle kosten die betrekking hebben op het onroerend goed kunnen in aftrekgenomen worden, denk aan de:

  • Registratierechten

  • Notariskosten

  • Bouw- & verbouwkosten

  • Onderhoud- & herstelkosten

  • Onroerende voorheffing & andere lokale of regionale belastingen

  • Intresten op de financiering (krediet, leasing, enz.)

  • Verzekeringen

  • enz.

Terreinen & grondwaarde

Terreinen en de grondwaarde van gebouwen zijn niet afschrijfbaar! Een minderwaarde in mindering brengen is wel mogelijk.

Registratierechten of btw?

Nieuw gebouw of niet?

Om te bepalen of het gebouw onder de registratierechten of de btw valt, wordt er nagegaan of het gebouw als 'nieuw' kan beschouwd worden.

Een gebouw wordt als nieuw beschouwd tot en met 31 december van het tweede jaar dat volgt op het jaar van de eerste ingebruikneming of in bezit name.

Gebouwen die door de renovatiewerken ingrijpende wijzigingen in de wezenlijke elementen zijn ondergaan of waarbij de renovatiewerken minstens 60% van de uiteindelijke verkoopwaarde bedragen, kunnen ook als nieuw beschouwd worden.

Registratierechten

Wordt het gebouw niet als nieuw beschouwd, dan zijn de registratierechten van toepassing. Het standaardtarief in Vlaanderen is 12%.

Kost of afschrijving

De bijkomende kosten zoals registratierechten kunnen volledig als kost ingebracht worden (indien volledig beroepsmatig), men kan er echter ook voor kiezen om deze kosten mee af te schriven volgens het afschrijvingsritme van het gebouw.

Btw

Recht op aftrek van btw

Btw-hoedanigheid of activiteit
Btw aftrekbaar?

Passieve verhuur

Actieve verhuur met bijkomende diensten

Verhuur op korte termijn (< 6m)

Onroerende verhuur met btw-optie (*)

Op de passieve verhuur is er een uitzonderingen van toepassing, in deze gevallen kan men opteren voor het aanrekenen van btw, waardoor er ook een recht op aftrek van de btw ontstaat:

Omschrijving
Voorwaarden

Btw bij verhuur nieuwe gebouwen

  • Enkel B2B-verhuur

  • De huurder is ook een btw-plichtige

  • Professioneel gebruik

  • Beide partijen gaan akkoord

Magazijn / opslagruimte

  • B2B-verhuur

  • Min. 50% van oppervlakte wordt gebruikt voor opslag

  • Max. 10% van oppervlakte wordt gebruikt als verkoopruimte

Verlegging van btw naar medecontractant

Btw-eenheid

Btw-herzieningstermijnen

Type bedrijfsmiddel
Btw-herzieningstermijn

Onroerende goederen

15 jaar

Onroerende goederen bij onroerende verhuur met btw

25 jaar

Aankoop

Bij de aankoop van een gebouw ben je in principe registratierechten verschuldigd, in Vlaanderen is dit 12%.

Inbreng in vennootschap

Bij de inbreng van een gebouw in een vennootschap in ruil voor aandelen, zijn er ook registratierechten verschuldigd.

Bij de inbreng door een natuurlijke persoon van een onroerend goed dat niet bestemd is voor bewoning, is het algemeen recht van 50,00 euro van toepassing. Let wel op: indien er sprake is van een gemengde inbreng waarbij ook een lening wordt ingebracht, zijn de 12% registratierechten op dit gedeelte wel verschuldigd.

Zakelijke rechten

Vruchtgebruik

Bij de vestiging van het vruchtgebruik is de vennootschap registratierechten verschuldigd. Indien het gebouw nieuw is, kan er btw verschuldigd zijn in plaats van registratierechten.

Bij de aanwas van het vruchtgebruik bij de blote eigenaar na de voorziene looptijd, is er in principe geen registratierecht van toepassing.

Opstalrecht

Bij de vestiging van het opstalrecht is de vennootschap (verlaagde) registratierechten verschuldigd.

Bouwen of verbouwen

Verkoop onroerend goed

Registratierechten of btw?

Nieuw gebouw

Bij nieuwe gebouwen moeten beroepsoprichters btw aanrekenen, andere belastingplichtigen kunnen opteren voor de verkoop met btw of met registratierechten.

Het standaard btw-tarief is 21%, het tarief van de registratierechten in Vlaanderen is 12%.

Wat is een beroepsoprichter?

Een beroepsoprichter is een bouwpromotor of projectontwikkelaar die als economische activiteit nieuwe gebouwen opricht om deze vervolgens als 'nieuw' te kunnen verkopen.

Wat is interessanter?

Dit hangt van verschillende factoren en moet per situatie bekeken worden, een aantal belangrijke elementen zijn:

  • De hoedanigheid van de verkoper en het recht op aftrek van de btw.

  • De hoedanigheid van de koper, gaat het om een onderneming of een particulier?

  • De structurering van de aan- en verkoop van het onroerend goed.

Belastbare inkomsten

Tegenover het inbrengen van de kosten, staat helaas dat de huurinkomsten of andere inkomsten die gegenereerd worden belastbaar zijn.

In een vennootschap is er in principe altijd sprake van beroepsinkomsten.

Het kan echter interessant zijn om één of meerdere gebouwen die bestemd zijn voor beroepsmatige verhuur te beheren via een vennootschap, gezien dergelijke inkomsten in de personenbelasting nadeliger behandeld worden.

Meerwaarde op verkoop

Eenmanszaak

Dit is ook het geval bij de aftrek van de kosten van een gebouw in een eenmanszaak. De beroepsmatige meerwaarde wordt dan ook hier belast, ongeacht of de woning privé aangekocht werd!

Indien op moment van de verkoop het gebouw reeds op duurzame wijze een andere bestemming heeft gekregen en dus niet meer voor beroepsdoeleinden gebruikt werd, kan er eventueel sprake zijn van 'desaffectatie' en wordt de meerwaarde niet belast.

Vennootschap

De meerwaarden in de vennootschap zijn altijd belastbaar, ook hier kan men eventueel de gespreide taxatie toepassen.

Administratief beheer vastgoed

Boekhouding & (recurrente) verhuur

Zorg voor een volledig digitale boekhouding in Odoo waarbij je automatisch huurinkomsten laat registreren of facturen kan uitsturen. Dankzij de bankkoppeling kan je gemakkelijk de betalingen opvolgen en de nodige herinneringen uitsturen. Het verwerken van de onkosten, afschrijvingen en de aflossingen van (hypothecaire) leningen kunnen sterk geautomatiseerd worden.

Inter-company transacties

Beheer je projecten op gebouwniveau en automatiseer inter-company transacties zodat je geen manuele verrichtingen meer hoeft uit te voeren.

Contracten opmaken & e-signing

Documentenbeheer

Beheer je documenten zoals contracten, akten, enz. op één plek. Voorzie een structuur op maat waar je per gebouw alle nodige informatie met een aantal kliks kunt terugvinden.

VorigeBedrijfsvoertuigenVolgendeFinanciering

Laatst bijgewerkt 1 maand geleden

Dit hangt onder andere van de toekomstige plannen af. Indien je van plan bent om je vennootschap ooit te verkopen, dan kan het soms voordeliger zijn om het vastgoed via een aparte aan te kopen. Dit zorgt ervoor dat de exploitatievennootschap niet te 'zwaar' wordt, wat het aantrekkelijker maakt voor kopers die misschien niet direct geïnteresseerd zijn in de gebouwen. Uiteindelijk kan het vastgoed mee verkocht worden indien de koper hier wel interesse in heeft.

op de aanschaffingswaarde van het gebouw

op het vruchtgebruik

De btw kan gerecupereerd worden naargelang het beroepsmatig gebruik, de en de activiteiten van de onderneming.

Btw-activiteiten &

Btw-activiteiten &

*

Bij werken in onroerende kan ook de van toepassing zijn, dit betekent dat de btw-verplichtingen naar de afnemer verlegd worden en deze zowel de verschuldigde als de aftrekbare btw moet afhandelen in zijn aangifte.

In bepaalde gevallen kan het interessant zijn om een op te richten om de btw-aftrek en de interne verrichtingen tussen verbonden vennootschappen te optimaliseren.

Gaat het echter om een nieuw gebouw, dan kan er btw aangerekend worden. Het standaard btw-tarief is 21%. De btw kan echter gerecupereerd worden naargelang het beroepsmatig gebruik, de en de activiteiten van je onderneming.

De btw op de kosten voor het bouwen of verbouwen van het gebouw kan gerecupereerd worden naargelang het beroepsmatig gebruik, de en de activiteiten van de onderneming.

Maak gebruik van een geschikt (bv. Odoo) om je gebouwen, contracten, akten, (huur)inkomsten, patrimoniumvennootschappen, enz. proper te beheren en processen te automatiseren waar mogelijk.

Stel je (huur)contracten, offertes en andere overeenkomsten gemakkelijk op en voorzie de nodige invulvelden. Stuur je documenten digitaal door en laat ze op een wettelijke manier via Itsme.

(patrimonium)vennootschap
Afschrijvingen
Afschrijvingen
btw-hoedanigheid
lokale verleggingsregel
btw-eenheid
btw-hoedanigheid
btw-hoedanigheid
ERP-systeem
elektronisch ondertekenen
❌
✅
❌
❌
✅
✅
Art. 44 vrijgestelde activiteiten
periodieke btw-aangever
vrijgestelde kleine onderneming