Bedrijfsvastgoed

Bestemming onroerend goed

De bestemming van het vastgoed speelt een belangrijke rol op vlak van financiering, beheer, fiscaliteit, overdrachten, enz. De volgende scenario's kunnen zich onder andere voordoen:

  • Volledig privégebruik

  • Volledig beroepsmatig gebruik

  • Gemengd gebruik (beroepsmatig & privé)

  • Verhuur aan derden en/of belegging

Bedrijfsvastgoed

We beperken ons tot vastgoed dat geheel of gedeeltelijk voor beroepsmatige doeleinden en/of voor het genereren van beroepsinkomsten gebruikt wordt.

Verwerven onroerend goed

Het verwerven van bedrijfsvastgoed kan in principe op verschillende manieren, namelijk door:

  • Aankoop privé

  • Aankoop via de vennootschap

  • Gesplitste aankoop

  • Inbreng in een vennootschap

  • Bouwen of oprichten

Aankoop privé / via eenmanszaak

Werd het gebouw privé aangekocht maar geheel of gedeeltelijk beroepsmatig gebruikt in een eenmanszaak? Dan kunnen de kosten in aftrek gebracht worden bij volledig beroepsmatig gebruik. Gaat het om een onroerend goed dat gedeeltelijk privé gebruikt wordt? Dan moet de aftrek van de kosten beperkt worden tot het beroepsmatig gedeelte.

Aankoop via vennootschap

Indien het onroerend goed dient voor het behouden of genereren van bedrijfsinkomsten, dan kunnen de kosten in principe ook in aftrek gebracht worden.

Gaat het om gedeeltelijk beroepsmatig gebruik of bv. een woning die grotendeels of geheel privé wordt gebruikt, dan is het moeilijker om de kosten zomaar in te brengen en vergt dit een sterke onderbouwing.

De vennootschap kan in principe een woning (gratis) ter beschikking stellen aan een bedrijfsleider als 'verloning' voor zijn prestaties, waarbij de bedrijfsleider wederom belast wordt op een voordeel van alle aard. Let wel op dat dit ook sterk moet gedocumenteerd en onderbouwd worden omwille van de bezoldigingstheorie.

Aankoop via exploitatievennootschap of aparte vennootschap?

Dit hangt onder andere van de toekomstige plannen af. Indien je van plan bent om je vennootschap ooit te verkopen, dan kan het soms voordeliger zijn om het vastgoed via een aparte (patrimonium)vennootschap aan te kopen. Dit zorgt ervoor dat de exploitatievennootschap niet te 'zwaar' wordt, wat het aantrekkelijker maakt voor kopers die misschien niet direct geïnteresseerd zijn in de gebouwen. Uiteindelijk kan het vastgoed mee verkocht worden indien de koper hier wel interesse in heeft.

Een ander voordeel bij het gebruik van een aparte vennootschap is dat je de gebouwen kan beschermen tegen bepaalde risico's zoals een faillissement van de exploitatievennootschap.

Optimalisatietechnieken

Het structureren van de aankoop of bouw van bedrijfsvastgoed is complexe materie. Bespreek dit zeker met je accountant en bekijk wat de verschillende mogelijkheden zijn.

Gesplitste aankoop & zakelijke rechten

Een andere optie is om het gebouw gesplitst aan te kopen waardoor het volle eigendom (tijdelijk) uitgesplitst wordt.

Notariële akte

De gesplitste aankoop of de overdracht van een zakelijk recht dient steeds via een notariële akte te gebeuren.

Concreet betekent dit dat de volle eigendom opgesplitst wordt in blote eigendom en een ander zakelijk recht zoals:

Vruchtgebruik

Bij vruchtgebruik verleent de blote eigenaar aan een titularis (bv. de vennootschap) het tijdelijk recht op het gebruik en genot van een goed, met de verplichting om het goed bij het einde van het vruchtgebruik terug te geven.

De vennootschap mag het vruchtgebruik in kost brengen door het af te schrijven. Het is dan ook belangrijk om een correcte waardering van het vruchtgebruik op te maken.

Een periodieke vergoeding voor het vruchtgebruik is niet verplicht.

Er is geen vergoeding van toepassing bij afloop van het vruchtgebruik (let wel op met turbo-vruchtgebruik en verrijkingen van de blote eigenaar!).

Het verlengen van het vruchtgebruik is ook mogelijk zonder dat er bijkomende registratiebelastingen verschuldigd zijn.

Opstalrecht

De opstalhouder krijgt het recht om op de gronden van de eigenaar gebouwen te plaatsen en deze te gebruiken en inkomsten te genereren gedurende de periode van het opstalrecht. Na de voorziene termijn van het opstalrecht worden de gebouwen eigendom van de grondeigenaar.

Een periodieke vergoeding gedurende de termijn van het opstalrecht is niet verplicht.

Bij de natrekking zijn er in principe geen registratierechten verschuldigd. Bij de natrekking kan de grondeigenaar wel een vergoeding verschuldigd zijn.

Erfpacht

Bij erfpacht krijgt wordt een vol gebruik en genot verleend over het onroerend goed aan de erfpachter in ruil voor een vergoeding aan de erfpachtgever.

Bijgevolg heeft de erfpachter het recht om de bestemming van het onroerend goed te wijzigen.

Een canon of periodieke vergoeding voor de grond is niet (meer) verplicht.

Bij de natrekking zijn er in principe geen registratierechten verschuldigd. De erfpachtgever kan bij de natrekking wel een vergoeding verschuldigd zijn.


Zakelijk recht
Rechten
Duur
Kostendrager

Vruchtgebruik

  • Recht op gebruik

  • Recht op inkomsten

  • Geen minimumduur

  • Max. 99 jaar

Blote eigenaar: - Grove herstellingen Vruchtgebruiker: - Afschrijving vruchtgebruik - Onderhoud- & herstellingswerken - Inrichtingskosten

Opstal

  • Volledige eigenaar van gebouwd goed

  • Geen minimumduur

  • Max. 99 jaar

Blote eigenaar: - Kosten van de grond Opstalhouder: - Kosten van de gebouwen

Erfpacht

  • Volledige eigenaar van gebouw

  • Min 15 jaar

  • Max. 99 jaar

Erfpachthouder: - Alle kosten

Langetermijnvisie & fiscaal-juridische aspecten

Zoals je ziet, zijn dit beslissingen die je neemt voor een lange termijn. Bespreek de fiscaal-juridische aspecten en gevolgen met je accountant en/of experts.

Inbreng in de vennootschap

Je kan vastgoed ook in de vennootschap inbrengen in ruil voor aandelen. Indien het om vastgoed gaat dat bestemd is voor bewoning, zijn de registratierechten van 12% (Vlaanderen) van toepassing. Gaat het echter om een bedrijfsgebouw voor professioneel gebruik, dan is enkel het algemeen vast recht van 50 euro van toepassing.

Bouwen / oprichten

Het zelf bouwen of oprichten van een gebouw is ook een mogelijkheid.

Aftekbare kosten

In principe alle kosten die betrekking hebben op het onroerend goed kunnen in aftrekgenomen worden, denk aan de:

  • Afschrijvingen op de aanschaffingswaarde van het gebouw

  • Afschrijvingen op het vruchtgebruik

  • Registratierechten

  • Notariskosten

  • Bouw- & verbouwkosten

  • Onderhoud- & herstelkosten

  • Onroerende voorheffing & andere lokale of regionale belastingen

  • Intresten op de financiering (krediet, leasing, enz.)

  • Verzekeringen

  • enz.

Registratierechten of btw?

Nieuw gebouw of niet?

Om te bepalen of het gebouw onder de registratierechten of de btw valt, wordt er nagegaan of het gebouw als 'nieuw' kan beschouwd worden.

Een gebouw wordt als nieuw beschouwd tot en met 31 december van het tweede jaar dat volgt op het jaar van de eerste ingebruikneming of in bezit name.

Gebouwen die door de renovatiewerken ingrijpende wijzigingen in de wezenlijke elementen zijn ondergaan of waarbij de renovatiewerken minstens 60% van de uiteindelijke verkoopwaarde bedragen, kunnen ook als nieuw beschouwd worden.

Registratierechten

Wordt het gebouw niet als nieuw beschouwd, dan zijn de registratierechten van toepassing. Het standaardtarief in Vlaanderen is 12%.

Kost of afschrijving

De bijkomende kosten zoals registratierechten kunnen volledig als kost ingebracht worden (indien volledig beroepsmatig), men kan er echter ook voor kiezen om deze kosten mee af te schriven volgens het afschrijvingsritme van het gebouw.

Btw

Recht op aftrek van btw

De btw kan gerecupereerd worden naargelang het beroepsmatig gebruik, de btw-hoedanigheid en de activiteiten van de onderneming.

Btw-hoedanigheid of activiteit
Btw aftrekbaar?

Btw-activiteiten & periodieke btw-aangever

Passieve verhuur

*

Actieve verhuur met bijkomende diensten

Verhuur op korte termijn (< 6m)

Onroerende verhuur met btw-optie (*)

Op de passieve verhuur is er een uitzonderingen van toepassing, in deze gevallen kan men opteren voor het aanrekenen van btw, waardoor er ook een recht op aftrek van de btw ontstaat:

Omschrijving
Voorwaarden

Btw bij verhuur nieuwe gebouwen

  • Enkel B2B-verhuur

  • De huurder is ook een btw-plichtige

  • Professioneel gebruik

  • Beide partijen gaan akkoord

Magazijn / opslagruimte

  • B2B-verhuur

  • Min. 50% van oppervlakte wordt gebruikt voor opslag

  • Max. 10% van oppervlakte wordt gebruikt als verkoopruimte

Verlegging van btw naar medecontractant

Bij werken in onroerende kan ook de lokale verleggingsregel van toepassing zijn, dit betekent dat de btw-verplichtingen naar de afnemer verlegd worden en deze zowel de verschuldigde als de aftrekbare btw moet afhandelen in zijn aangifte.

Btw-eenheid

In bepaalde gevallen kan het interessant zijn om een btw-eenheid op te richten om de btw-aftrek en de interne verrichtingen tussen verbonden vennootschappen te optimaliseren.

Btw-herzieningstermijnen

Type bedrijfsmiddel
Btw-herzieningstermijn

Onroerende goederen

15 jaar

Onroerende goederen bij onroerende verhuur met btw

25 jaar

Aankoop

Bij de aankoop van een gebouw ben je in principe registratierechten verschuldigd, in Vlaanderen is dit 12%.

Gaat het echter om een nieuw gebouw, dan kan er btw aangerekend worden. Het standaard btw-tarief is 21%. De btw kan echter gerecupereerd worden naargelang het beroepsmatig gebruik, de btw-hoedanigheid en de activiteiten van je onderneming.

Inbreng in vennootschap

Bij de inbreng van een gebouw in een vennootschap in ruil voor aandelen, zijn er ook registratierechten verschuldigd.

Bij de inbreng door een natuurlijke persoon van een onroerend goed dat niet bestemd is voor bewoning, is het algemeen recht van 50,00 euro van toepassing. Let wel op: indien er sprake is van een gemengde inbreng waarbij ook een lening wordt ingebracht, zijn de 12% registratierechten op dit gedeelte wel verschuldigd.

Zakelijke rechten

Vruchtgebruik

Bij de vestiging van het vruchtgebruik is de vennootschap registratierechten verschuldigd. Indien het gebouw nieuw is, kan er btw verschuldigd zijn in plaats van registratierechten.

Bij de aanwas van het vruchtgebruik bij de blote eigenaar na de voorziene looptijd, is er in principe geen registratierecht van toepassing.

Opstalrecht

Bij de vestiging van het opstalrecht is de vennootschap (verlaagde) registratierechten verschuldigd.

Bouwen of verbouwen

De btw op de kosten voor het bouwen of verbouwen van het gebouw kan gerecupereerd worden naargelang het beroepsmatig gebruik, de btw-hoedanigheid en de activiteiten van de onderneming.

Verkoop onroerend goed

Registratierechten of btw?

Nieuw gebouw

Bij nieuwe gebouwen moeten beroepsoprichters btw aanrekenen, andere belastingplichtigen kunnen opteren voor de verkoop met btw of met registratierechten.

Het standaard btw-tarief is 21%, het tarief van de registratierechten in Vlaanderen is 12%.

Wat is een beroepsoprichter?

Een beroepsoprichter is een bouwpromotor of projectontwikkelaar die als economische activiteit nieuwe gebouwen opricht om deze vervolgens als 'nieuw' te kunnen verkopen.

Wat is interessanter?

Dit hangt van verschillende factoren en moet per situatie bekeken worden, een aantal belangrijke elementen zijn:

  • De hoedanigheid van de verkoper en het recht op aftrek van de btw.

  • De hoedanigheid van de koper, gaat het om een onderneming of een particulier?

  • De structurering van de aan- en verkoop van het onroerend goed.

Belastbare inkomsten

Tegenover het inbrengen van de kosten, staat helaas dat de huurinkomsten of andere inkomsten die gegenereerd worden belastbaar zijn.

In een vennootschap is er in principe altijd sprake van beroepsinkomsten.

Het kan echter interessant zijn om één of meerdere gebouwen die bestemd zijn voor beroepsmatige verhuur te beheren via een vennootschap, gezien dergelijke inkomsten in de personenbelasting nadeliger behandeld worden.

Meerwaarde op verkoop

Eenmanszaak

Dit is ook het geval bij de aftrek van de kosten van een gebouw in een eenmanszaak. De beroepsmatige meerwaarde wordt dan ook hier belast, ongeacht of de woning privé aangekocht werd!

Indien op moment van de verkoop het gebouw reeds op duurzame wijze een andere bestemming heeft gekregen en dus niet meer voor beroepsdoeleinden gebruikt werd, kan er eventueel sprake zijn van 'desaffectatie' en wordt de meerwaarde niet belast.

Vennootschap

De meerwaarden in de vennootschap zijn altijd belastbaar, ook hier kan men eventueel de gespreide taxatie toepassen.

Administratief beheer vastgoed

Maak gebruik van een geschikt ERP-systeem (bv. Odoo) om je gebouwen, contracten, akten, (huur)inkomsten, patrimoniumvennootschappen, enz. proper te beheren en processen te automatiseren waar mogelijk.

Boekhouding & (recurrente) verhuur

Zorg voor een volledig digitale boekhouding in Odoo waarbij je automatisch huurinkomsten laat registreren of facturen kan uitsturen. Dankzij de bankkoppeling kan je gemakkelijk de betalingen opvolgen en de nodige herinneringen uitsturen. Het verwerken van de onkosten, afschrijvingen en de aflossingen van (hypothecaire) leningen kunnen sterk geautomatiseerd worden.

Inter-company transacties

Beheer je projecten op gebouwniveau en automatiseer inter-company transacties zodat je geen manuele verrichtingen meer hoeft uit te voeren.

Contracten opmaken & e-signing

Stel je (huur)contracten, offertes en andere overeenkomsten gemakkelijk op en voorzie de nodige invulvelden. Stuur je documenten digitaal door en laat ze op een wettelijke manier elektronisch ondertekenen via Itsme.

Documentenbeheer

Beheer je documenten zoals contracten, akten, enz. op één plek. Voorzie een structuur op maat waar je per gebouw alle nodige informatie met een aantal kliks kunt terugvinden.

Laatst bijgewerkt