Doel & product of dienst
Value proposition
Hoofddoel & aanbod (value proposition)
Het is belangrijk om eerst aan te kaarten wat je hoofddoelstelling is met je activiteit. Meer bepaald welke meerwaarde je in een bepaalde markt wil creëren of welk probleem je met je dienst of product wil oplossen.
Probleem definiëren
Probeer dus het probleem of de wensen en noden zo goed mogelijk te definiëren. Dit maakt het later ook gemakkelijker voor je team om zich te focussen op de belangrijke zaken wanneer je je product of dienst gaat ontwikkelen en uitbouwen.
"A problem well-stated is a problem half-solved" - Charles Kettering
Doelen & aanbod definiëren
Denk aan cijfergebaseerde doelen (zoals geplande omzet en winsten, aantal werknemers, enz.). Hiernaast bestaan er ook andere doelen zoals het bereiken van een bepaalde groep mensen, aantal followers op social media, advertentiebereik, enz.
Als je externe investeerders en financieringen wil vastkrijgen, kan je hier ook aangeven hoe deze middelen je zullen verder helpen om je doelen te bereiken.
Schrijf dus uit waar je je onderneming op korte termijn (1j) en op lange termijn (5j) ziet en hoe je deze mijlpalen wil bereiken.
Omschrijving product of dienst
Hierna kan je dieper ingaan op het product of de dienst die je wil verkopen. Omschrijf in detail om wat het precies zal gaan en waarom je product of dienst zich onderscheidt ten opzichte van de concurrentie. Indien je een fysiek product verkoopt, kan je ook het productieproces omschrijven.
Gebruik ook visueel materiaal om je product of dienst te presenteren. Een businessplan dat enkel uit tekst bestaat is ook minder aantrekkelijk voor externe lezers. Je ondernemingsplan is eigenlijk je pitch naar de buitenwereld.
Intellectuele eigendomsrechten
Indien je al bepaalde intellectuele eigendomsrechten hebt, dan kan je deze ook opnemen.
Laatst bijgewerkt