Fietsen

Waarmee moet ik rekening houden bij bedrijfsfietsen?

Wat is een fiets?

We spreken hier over elke fiets (rijwiel), al dan niet gemotoriseerd, denk hierbij aan een:

  • Stadsfiets

  • Mountainbike

  • Elektrische fiets

  • Speedpedelec

  • enz.

Aanschaf bedrijfsfiets

Aftrekbare kosten

Indien de fiets voor beroepsmatige doeleinden gebruikt wordt, kunnen alle kosten geheel of gedeeltelijk als kost in aftrek gebracht worden, een aantal relevante kosten zijn:

  • De aanschaf van de fiets

  • Onderhoudskosten

  • Toebehoren

  • Verzekeringen

Administratie & boekhouding

Hou alle belangrijke documenten goed bij en bezorg deze ook aan je accountant.

Financiering

Je kan de fiets zelf aankopen of financieren met een krediet of een leasing.

Inkomstenbelasting

Personenbelasting

Indien je via je eenmanszaak een bedrijfsfiets aanschaft, zijn de volgende regels van toepassing:

Aftrek kosten

Je fiets kan als kost ingebracht worden naargelang het beroepsmatig gebruik. Indien je de fiets dus gebruikt voor verplaatsingen naar zakelijke relaties, dan kunnen de kosten voor dit gedeelte in aftrek gebracht worden.

Woon-werkverkeer uitgesloten

Hou er rekening mee dat woon-werkverkeer niet als beroepsmatige verplaatsing telt.

Afschrijvingen

Een bedrijfsfiets kan niet zomaar volledig in kost gebracht worden, de algemeen aanvaarde afschrijvingstermijn voor fietsen is drie jaar.

Vennootschapsbelasting

Aftrek kosten

Indien de bedrijfsfiets voor woon-werkverkeer en beroepsmatige verplaatsingen gebruikt wordt, zijn de aanschaf van de bedrijfsfiets en de gerelateerde kosten 100% aftrekbaar in de vennootschap.

Afschrijvingen

Een bedrijfsfiets kan niet zomaar volledig in kost gebracht worden, de algemeen aanvaarde afschrijvingstermijn voor fietsen is drie jaar.

Voordeel van alle aard (VAA)

Bij het ter beschikking stellen van een bedrijfsfiets aan bedrijfsleiders en werknemers, moet er een voordeel van alle aard (VAA) aangerekend worden.

Vrijstelling VAA

Het VAA op bedrijfsfietsen kan echter vrijgesteld worden indien:

  1. de bedrijfsleider of de werknemer de fiets gebruikt voor woon-werkverkeer

  2. en zijn werkelijke kosten niet bewijst in de aangifte personenbelasting.

Dit betekent echter niet dat de VAA niet moet bepaald worden, deze moet namelijk nog steeds vermeld worden op de jaarlijkse fiscale fiche.

Fietsleasing (loonruil)

De werknemer kan ervoor kiezen om een gedeelte van zijn loon in te ruilen voor een fietsleasing. Dit werk als volgt:

  1. De werkgever sluit een contract af met de leasingmaatschappij.

  2. De werkgever en werknemer komen overeen om het maandelijks leasebedrag budgetneutraal in te houden op het brutoloon gedurende de termijn van de fietsleasing.

  3. De werknemer kan op het einde van de rit de koopoptie lichten bij de leasingmaatschappij en de fiets volledig overnemen.

Het voordeel van alle aard is vrijgesteld voor zover de fiets werkelijk voor woon-werkverplaatsingen gebruikt wordt. Ook hier is de combinatie met een fietsvergoeding mogelijk.

Btw

De btw-aftrek op de fietskosten wordt bepaald op basis van het beroepsmatig gebruik. Hou er rekening mee dat het woon-werkverkeer niet als beroepsmatige verplaatsing wordt beschouwd.

Verkoop bedrijfsfiets

Btw op verkoop

Bij de verkoop van een fiets stel je een verkoopfactuur op en reken je 21% btw aan op de verkoopwaarde.

Meerwaarde bij verkoop

Op de verkoop van een fiets zal je hoogstwaarschijnlijk een meerwaarde genereren. Deze wordt bepaald door de boekwaarde van de verkoopwaarde af te trekken, op dit gedeelte wordt je dan in principe belast.

Boekwaarde bepalen

Aankoop- of aanschaffingswaarde

(-) Geboekte afschrijvingen & waardeverminderingen

= Boekwaarde

Meerwaarde bepalen

Zoals reeds aangehaald, wordt de uiteindelijke meerwaarde bepaald door de boekwaarde van de verkoopwaarde af te trekken. Het positief verschil is dan de meerwaarde die behaald werd.

Meerwaarde = Verkoopprijs (-) Boekwaarde

Tip

Je accountant kan je een gedetailleerd overzicht van de boekwaarden bezorgen op basis van de afschrijvingstabel die in je boekhouding bijgehouden wordt. Wil je dus op voorhand al aftoetsen welke meerwaarde je zal genereren? Neem dan contact op met je accountant.

Administratie & boekhouding

Hou onderstaande documenten bij in je boekhouding:

Contracten & juridische documenten

Boekhoudkundige documenten

Bewijs beroepsmatig gebruik

Laatst bijgewerkt