Branding
Branding
Een merkidentiteit is meer dan alleen een logo en een slogan. Het omvat onder andere jouw missie, visie en de kernwaarden die de basis vormen van wat je als bedrijf wilt uitstralen. Met een sterke en consistente merkidentiteit onderscheid je onderneming zich in de markt en geef je klanten een duidelijk beeld van wie je bent en wat je aanbiedt.
Kies een passende naam en huisstijl (logo, kleuren, typografie) die aansluiten bij je bedrijfsdoelen.
Formuleer een merkboodschap die de kracht en het doel van je bedrijf samenvat.
Wees herkenbaar en consistent, zowel online als offline.
Naam
De naam van je bedrijf zal niet alleen dienen als een identificatiemiddel, maar het zal ook een weerspiegeling zijn van je waarden en missie. Daarom is het essentieel om zorgvuldig na te denken over de naam die je kiest.
Handelsnaam
De handelsnaam is de naam die de onderneming gebruikt in het publiek om zich te onderscheiden van andere ondernemingen. De handelsnaam heeft dus ook een publicitair karakter en dient ter identificatie van de onderneming. De eerste gebruiker van een handelsnaam krijgt automatisch bescherming in de regio waar de onderneming actief is.
Commerciële naam in de KBO
Het toevoegen van de handelsnaam aan de KBO van je onderneming is niet verplicht, maar wel aan te raden.
Merknaam
Een merknaam daarentegen is de naam dat wordt gebruikt om producten of diensten te identificeren en te onderscheiden van die van concurrenten. Een merknaam kan bestaan uit woorden, symbolen, logo's, kleuren of een combinatie daarvan. Het belangrijkste doel van een merknaam is het creëren van merkherkenning en het opbouwen van merkwaarde bij consumenten. Een handelsnaam identificeert de onderneming zelf, terwijl een merknaam specifiek producten of diensten van het bedrijf identificeert.
Vennootschapsnaam
Dit is de maatschappelijke benaming van de rechtspersoon die je hebt opgericht. Deze naam wordt opgenomen in de statuten en wordt gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Het is niet toegelaten om een reeds bestaande vennootschapsnaam te gebruiken. De vennootschapsnaam kan, maar moet niet dezelfde zijn als de handelsnaam.
Domeinnaam & e-mail
Wil je professioneel overkomen? Check dan of je bedrijfsnaam ook beschikbaar is als domeinnaam zodat je deze kan gebruiken voor je website en e-mailaccounts. Ben je op dit vlak geen doe-het-zelver of heb je niet voldoende technische kennis? Zoek dan een IT-dienstverlener die je kan bijstaan bij de hele setup en IT-infrastructuur.
Kies een domeinnaam en extensie die je wil gebruiken en check of deze nog beschikbaar is:
Is je domeinnaam niet meer beschikbaar? Dan kan je eventueel de eigenaar contacteren om te checken of de domeinnaam kan overgenomen worden.
Via een registrar (One, Combell, Easyhost, Godaddy, Namecheap, enz.) kan je vervolgens je domeinnaam aankopen en registreren.
Visuele identiteit
Dank na over de logo’s, kleuren, typografie en designrichtlijnen die consistent worden toegepast in alle communicatie binnen de onderneming en naar de buitenwereld.
Bedrijfstoon & klantenervaring
Het is ook belangrijk hoe een merk of onderneming communiceert. Ga je formeel, informeel, speels of serieus communiceren? Welke toon past het beste bij je onderneming?
Intellectuele eigendom
Laatst bijgewerkt