Marktanalyse

Wat zal mijn marktpositie zijn?

Marktoverzicht

Onderzoek de markt waarin je je product of dienst wil lanceren. Zit je in een groeiende of dalende markt? Omschrijf hoe de markt er actueel uitziet en welke impact je product of dienst kan hebben. Analyseer ook hoe de markt zich op korte en lange termijn zou kunnen evolueren.

Doelgroep & potentiële klanten

Analyseer ook of er voldoende kopers of cliënten zijn in deze markt om je doelen te verwezenlijken. Een beperkte lokale markt kan je misschien ook doen denken aan internationale oplossingen en uitbreidingen. Maak gebruik van realistische parameters en data om dit gedeelte uit te werken.

  • Wat zijn de demografische gegevens van je ideale klant?

  • Verzamel data door enquêtes en interviews uit te voeren (stel zoveel mogelijk nuttige vragen).

  • Laat je (demo)product of dienst uittesten en vraag om feedback.

Het is belangrijk dat je je ideale klant kan specifiëren. Gewoonweg zeggen dat elke persoon op de wereld een klant kan zijn, zal eerder aantonen dat je product of dienst weinig succes zal hebben.

Levenscyclus van je product of dienst

Omschrijf hoe de levenscyclus van je product of dienst er zal uitzien in deze markt. Denk hierbij aan:

  • De lancering van je product of dienst

  • De groei

  • De daling en eventuele uitdoving

SWOT-analyse

SWOT staat voor:

  • Sterkten (strengths)

  • Zwakten (weaknesses)

  • Mogelijkheden (opportunities)

  • Gevaren (threats)

Probeer al deze punten via een SWOT-analyse in kaart te brengen.

Strengths 💪

Weaknesses

  • Wat kan je onderneming goed?

  • Hoe onderscheid je onderneming zich t.o.v. de concurrentie?

  • Welke punten moet je verbeteren?

  • Waarin zijn je concurrenten beter?

  • Welke middelen heb je nodig in je onderneming?

Opportunities 🔍

Threats 🐍

  • Welke potentiële mogelijkheden zie je in je markt?

  • Hoe kan je het beste uit je sterktes halen?

  • Kan de concurrentie je buiten spel zetten?

  • Welke zaken kunnen voor problemen zorgen in je onderneming?

Concurrentieanalyse

Wie zijn de relevante concurrenten? Wat is hun marktaandeel? Zijn er topspelers die een groot marktaandeel hebben? Wat zijn hun sterke en zwakke punten? Omschrijf hoe jij de zwaktepunten kunt invullen om sterk te staan ten opzichte van je concurrentie. Toon aan hoe jij je zal onderscheiden van de concurrenten en hoe je je eigen marktaandeel kunt vergroten.

Tips bij het uitschrijven van je marktanalyse 💡

Gebruik visueel materiaal, niemand heeft echt zin om blokken tekst door te lezen. Probeer bepaalde zaken te visualiseren op basis van grafieken en schema's. Probeer je ondernemingsplan zo aantrekklijk mogelijk te maken.

Een gedetailleerde marktanalyse kan uit meerder pagina's bestaan, probeer echter 'to the point' te werken. Probeer jezelf niet te herhalen en laat overbodige informatie vallen.

Voorzie eventueel een samenvatting voor de lezers die enkel geïnteresseerd zijn in die kernpunten.

Laatst bijgewerkt