(I)OSS
Laatst bijgewerkt
Laatst bijgewerkt
De bedoeling van de OSS-regeling is dat de btw eerlijk kan verdeeld worden over de lidstaten op basis van het type geleverde diensten of goederen en de lidstaat waar de (particuliere) koper of afnemer zich bevindt.
Het gaat hier voornamelijk om:
Diensten via elektronische weg: telecommunicatiediensten, omroepdiensten, e-diensten, enz.
Verkopen op afstand
Andere specifieke B2C diensten (zie )
Afstandsverkopen vanuit een derdelandsgebied of een derde land ingevoerde goederen ()
Er is sprake van verkopen op afstand wanneer je als verkoper:
Goederen verkoopt
aan in de EU gevestigde particulieren of andere kopers die geen btw nummer opgeven
waarbij de goederen zich verplaatsen van de ene EU-lidstaat naar de andere
en het vervoer van de goederen door u of voor uw rekening gebeurt.
Deze goederen vallen niet onder verkopen op afstand:
Nieuwe vervoermiddelen
Margegoederen
Goederen geleverd met montage of installatie door of voor rekening van de verkoper
Accijnsgoederen (bv. alcoholische dranken)
Levering van gas via een aardgassysteem of gelijkaardig systeem
Als verkoper zorg je er dus voor dat de goederen bij de koper geraken:
Je vervoert de goederen zelf,
of je verstuurt de goederen zelf per post,
of je geeft een (externe) vervoerder de opdracht,
of je factureert de afnemer voor het vervoer en verwijst deze vervolgens door naar een vervoerder,
of een vervoerder op eender welke manier promoot.
Let op bij dropshipping!
Dropshippers staan meestal niet in voor het vervoer naar de klant, hierdoor kunnen zij niet altijd toepassing maken van de OSS-regeling. Bespreek dit met je accountant en check of je aan alle voorwaarden voldoet!
Voor bovenvermelde diensten en goederen moet het juiste btw-tarief aangerekend worden van het land waar de afnemer of koper gevestigd is.
Aangezien je met meerdere btw-tarieven te maken hebt, is de setup van je verkoopsystemen zeer belangrijk. Voor webshops is het bijvoorbeeld evident dat de juiste btw automatisch aangerekend wordt bij de checkout.
Je klant koopt de goederen/diensten bij je aan en betaalt het totaalbedrag incl. het juiste btw-bedrag).
De goederen worden verzonden naar de klant.
De btw op de verkopen (betaald door je klant) wordt afgedragen via de ingediende OSS-aangiftes en de betaling ervan.
De overheid zorgt voor de correcte verdeling van de betaalde btw over de juiste lidstaten zoals doorgegeven in de OSS-aangifte.
Op deze regeling bestaat echter een uitzondering. Indien je totale omzet op jaarbasis voor diensten via elektronische weg en verkopen op afstand het bedrag van € 10.000,00 niet overschrijdt, mag je gewoon Belgische btw aanrekenen en dien je de gewoonlijke periodieke btw-aangiftes in.
Aandachtspunt voor vrijgestelde kleine ondernemingen!
Verkoop je echter diensten of goederen die onder de OSS-regeling vallen, dan moet je rekening houden met deze speciale drempel van € 10.000,00. Overschrijdt je deze drempel, dan moet je wel de juiste btw gaan aanrekenen en OSS-aangiftes indienen.
De andere verkopen kunnen dan wel nog genieten van de vrijstellingsregel voor kleine ondernemingen.
Omgekeerd moeten de verkopen onder de OSS-regeling niet meegeteld worden voor de drempel van € 25.000,00.
We spreken van afstandsverkopen met invoer wanneer:
Goederen verkocht worden
vanuit een derde land of een derdelandsgebied
aan in de EU gevestigde particulieren of andere kopers die geen btw nummer opgeven
waarbij het vervoer door of voor rekening van de leverancier gebeurt (met directe of indirecte tussenkomst)
en de intrinsieke waarde van de ingevoerde goederen max. € 150,00 bedraagt.
Deze goederen vallen niet onder verkopen op afstand:
Nieuwe vervoermiddelen
Margegoederen
Goederen geleverd met montage of installatie door of voor rekening van de verkoper
Accijnsproducten (bv. alcoholische dranken)
Levering van gas via een aardgassysteem of gelijkaardig systeem
Als verkoper zorg je er dus voor dat de goederen bij de koper geraken:
Je vervoert de goederen zelf,
of je verstuurt de goederen zelf per post,
of je geeft een (externe) vervoerder de opdracht,
of je factureert de afnemer voor het vervoer en verwijst deze vervolgens door naar een vervoerder,
of een vervoerder/externe dienst op eender welke manier promoot of de gegevens van de afnemer doorgeeft om het vervoer uit te kunnen voeren.
Let op bij dropshipping!
Dropshippers staan meestal niet in voor het vervoer naar de klant, hierdoor kunnen zij niet altijd toepassing maken van de OSS-regeling. Bespreek dit met je accountant en check of je aan alle voorwaarden voldoet!
De invoer van de goederen wordt vrijgesteld van btw.
Onder de IOSS-regeling reken je bij de verkoop de juiste btw aan. Deze draag je dan via de IOSS-aangifte af.
De klant bestelt op uw (web)shop & betaalt het totaalbedrag incl. de juiste btw.
De goederen worden verzonden naar de EU.
Er wordt een invoeraangifte gedaan en de douanedienst controleert het doorgegeven btw-nummer, type van de goederen, waarde, enz.
De invoer wordt vrijgesteld van btw indien het btw-nummer correct geregistreerd werd onder de IOSS-regeling.
De goederen worden afgeleverd op het bestemmingsadres van de klant.
De btw op de verkoop (die betaald werd door de klant) wordt afgedragen door de maandelijkse indiening van de IOSS-aangiftes en de betaling ervan.
De overheid zorgt voor de correcte verdeling van de betaalde btw over de juiste lidstaten zoals doorgegeven in de IOSS-aangifte. "
Afhankelijk van de toegepaste incoterms en afspraken rond leveringen en vervoer, zijn er verschillende scenario's van toepassing:
Lokale btw-registratie(s) Je moet je in elk land waar je kopers gevestigd zijn registreren en daar de btw afdragen via lokale btw-aangiftes (extra administratie, complexiteit & kosten). De invoer van de goederen is dan niet meer vrijgesteld van btw, maar deze btw kan je recupereren via je lokale btw-aangiftes. De communicatie met je boekhouder in België is ook cruciaal. Voorzie dus de nodige gegevens, facturen en rapporteringen van je buitenlandse verkopen zodat je Belgische boekhouding en btw-aangiftes correct kunnen verwerkt worden.
Koper zorgt zelf voor de invoer De koper voert de goederen zelf in en draagt de btw, douane- en inklaringskosten zelf af. De post- of koerierdienst zorgt voor de afhandeling en inning van deze kosten bij de koper. In dit geval is duidelijke communicatie zeer belangrijk. Geef dus op je (web)shop aan dat de koper zelf zal instaan voor afdracht van de btw en andere eventuele kosten. Bij de verkoop via je (web)shop mag je dan ook geen btw aanrekenen.
Maak je gebruik van de ? Dan weet je dat je geen btw moet aanrekenen op je verkopen zolang je omzet op jaarbasis onder de € 25.000,00 blijft.
De OSS-aangiftes moeten op kwartaalbasis ingediend worden, zie . De IOSS-aangiftes moeten op maandbasis ingediend worden, zie .