(I)OSS

OSS-regeling

Wat is de One-Stop-Shop (OSS)?

De bedoeling van de OSS-regeling is dat de btw eerlijk kan verdeeld worden over de lidstaten op basis van het type geleverde diensten of goederen en de lidstaat waar de (particuliere) koper of afnemer zich bevindt.

Land van afnemer

Btw afdragen in het land van de klant staat hier dus centraal.

Het gaat hier voornamelijk om:

  • Diensten via elektronische weg: telecommunicatiediensten, omroepdiensten, e-diensten, enz.

  • Verkopen op afstand

  • Andere specifieke B2C diensten (zie lijst)

  • Afstandsverkopen vanuit een derdelandsgebied of een derde land ingevoerde goederen (IOSS)

Wat zijn verkopen op afstand?

Er is sprake van verkopen op afstand wanneer je als verkoper:

  1. Goederen verkoopt

  2. aan in de EU gevestigde particulieren of andere kopers die geen btw nummer opgeven

  3. waarbij de goederen zich verplaatsen van de ene EU-lidstaat naar de andere

  4. en het vervoer van de goederen door u of voor uw rekening gebeurt.

Als verkoper zorg je er dus voor dat de goederen bij de koper geraken:

  • Je vervoert de goederen zelf,

  • of je verstuurt de goederen zelf per post,

  • of je geeft een (externe) vervoerder de opdracht,

  • of je factureert de afnemer voor het vervoer en verwijst deze vervolgens door naar een vervoerder,

  • of een vervoerder op eender welke manier promoot.

Btw-tarieven & verdeling over de lidstaten

Voor bovenvermelde diensten en goederen moet het juiste btw-tarief aangerekend worden van het land waar de afnemer of koper gevestigd is.

Aangezien je met meerdere btw-tarieven te maken hebt, is de setup van je verkoopsystemen zeer belangrijk. Voor webshops is het bijvoorbeeld evident dat de juiste btw automatisch aangerekend wordt bij de checkout.

  1. Je klant koopt de goederen/diensten bij je aan en betaalt het totaalbedrag incl. het juiste btw-bedrag).

  2. De goederen worden verzonden naar de klant.

  3. De btw op de verkopen (betaald door je klant) wordt afgedragen via de ingediende OSS-aangiftes en de betaling ervan.

  4. De overheid zorgt voor de correcte verdeling van de betaalde btw over de juiste lidstaten zoals doorgegeven in de OSS-aangifte.

Omzetdrempel van € 10.000,00

Op deze regeling bestaat echter een uitzondering. Indien je totale omzet op jaarbasis voor diensten via elektronische weg en verkopen op afstand het bedrag van € 10.000,00 niet overschrijdt, mag je gewoon Belgische btw aanrekenen en dien je de gewoonlijke periodieke btw-aangiftes in.

IOSS-regeling (Invoerregeling)

Wanneer is de invoerregeling van toepassing?

We spreken van afstandsverkopen met invoer wanneer:

  1. Goederen verkocht worden

  2. vanuit een derde land of een derdelandsgebied

  3. aan in de EU gevestigde particulieren of andere kopers die geen btw nummer opgeven

  4. waarbij het vervoer door of voor rekening van de leverancier gebeurt (met directe of indirecte tussenkomst)

  5. en de intrinsieke waarde van de ingevoerde goederen max. € 150,00 bedraagt.

Als verkoper zorg je er dus voor dat de goederen bij de koper geraken:

  • Je vervoert de goederen zelf,

  • of je verstuurt de goederen zelf per post,

  • of je geeft een (externe) vervoerder de opdracht,

  • of je factureert de afnemer voor het vervoer en verwijst deze vervolgens door naar een vervoerder,

  • of een vervoerder/externe dienst op eender welke manier promoot of de gegevens van de afnemer doorgeeft om het vervoer uit te kunnen voeren.

Vrijstelling van btw bij invoer & afdracht btw op verkoop

De invoer van de goederen wordt vrijgesteld van btw.

Onder de IOSS-regeling reken je bij de verkoop de juiste btw aan. Deze draag je dan via de IOSS-aangifte af.

  1. De klant bestelt op uw (web)shop & betaalt het totaalbedrag incl. de juiste btw.

  2. De goederen worden verzonden naar de EU.

  3. Er wordt een invoeraangifte gedaan en de douanedienst controleert het doorgegeven btw-nummer, type van de goederen, waarde, enz.

  4. De invoer wordt vrijgesteld van btw indien het btw-nummer correct geregistreerd werd onder de IOSS-regeling.

  5. De goederen worden afgeleverd op het bestemmingsadres van de klant.

  6. De btw op de verkoop (die betaald werd door de klant) wordt afgedragen door de maandelijkse indiening van de IOSS-aangiftes en de betaling ervan.

  7. De overheid zorgt voor de correcte verdeling van de betaalde btw over de juiste lidstaten zoals doorgegeven in de IOSS-aangifte. "

Wat als ik de IOSS-regeling niet kan toepassen?

Afhankelijk van de toegepaste incoterms en afspraken rond leveringen en vervoer, zijn er verschillende scenario's van toepassing:

  1. Lokale btw-registratie(s) Je moet je in elk land waar je kopers gevestigd zijn registreren en daar de btw afdragen via lokale btw-aangiftes (extra administratie, complexiteit & kosten). De invoer van de goederen is dan niet meer vrijgesteld van btw, maar deze btw kan je recupereren via je lokale btw-aangiftes. De communicatie met je boekhouder in België is ook cruciaal. Voorzie dus de nodige gegevens, facturen en rapporteringen van je buitenlandse verkopen zodat je Belgische boekhouding en btw-aangiftes correct kunnen verwerkt worden.

  2. Koper zorgt zelf voor de invoer De koper voert de goederen zelf in en draagt de btw, douane- en inklaringskosten zelf af. De post- of koerierdienst zorgt voor de afhandeling en inning van deze kosten bij de koper. In dit geval is duidelijke communicatie zeer belangrijk. Geef dus op je (web)shop aan dat de koper zelf zal instaan voor afdracht van de btw en andere eventuele kosten. Bij de verkoop via je (web)shop mag je dan ook geen btw aanrekenen.

Wanneer moet ik een (I)OSS-aangifte indienen?

De OSS-aangiftes moeten op kwartaalbasis ingediend worden, zie deadlines btw. De IOSS-aangiftes moeten op maandbasis ingediend worden, zie deadlines btw.

Laatst bijgewerkt