Bewaarplicht & termijnen
Hoelang en hoe moet ik mijn documenten bewaren?
Bewaartermijn
Alle facturen, documenten en boekhoudkundige stukken moeten minstens 10 jaar bewaard worden. Deze termijn begint vanaf 1 januari van het jaar volgend op de uitreiking van de factuur.
Waarom moet ik mijn documenten bewaren?
Als onderneming dien je heel wat documenten en data te bewaren. Soms lijkt dit een wel een administratieve last, maar je kan heel wat nuttige informatie uit je bedrijfsdata halen.
Een aantal belangrijke redenen om je documenten goed te bewaren zijn:
Wettelijke verplichtingen
Bewijs bij juridische geschillen
Boekhouding & rapportering
Audits & (fiscale) controles
Bescherming intellectueel eigendom
Risicobeheer
Historische referentie
Strategische planning
enz.
Welke documenten moet ik bewaren?
Om je dossier zo sterk mogelijk te kunnen onderbouwen, raden wij aan om ten minste onderstaande documenten gedurende de wettelijke bewaartermijn bij te houden:
Inkomende & uitgaande facturen
Ontvangstenboeken & kasboeken
Export van de bankuittreksels in CODA of Pdf-formaat (Vaak kan je bij banken maar voor een beperkte termijn (kosteloos) terug in de tijd.)
Ondertekende offertes
Overeenkomsten & polissen
Financiële documenten zoals kredietakten, aflossingstabellen, enz.
Belangrijke communicatie of briefwisseling met zakelijke relaties
Alle boekhoudkundige stukken & historieken
Alle andere documenten & informatie die relevant kunnen zijn
Mag ik alle documenten digitaal bewaren?
Jazeker, we raden zelfs sterk aan om alle documenten digitaal te bewaren.
Fysieke facturen en documenten kan je dus best inscannen of digitaliseren naar een leesbaar formaat. Heb je geen scanner? Gebruik dan de Adobe Scan app.
Het is ook belangrijk om de authenticiteit van de documenten te kunnen waarborgen. Probeer dus zoveel mogelijk je documenten in het origineel formaat bij te houden.
Checklist te bewaren & te bezorgen documenten
Hieronder vind je een checklist van de documenten die je zelf moet bijhouden en wat je precies moet bezorgen aan je klanten en accountant.
Verkoopfacturen
Dagontvangsten
Kasticket & btw-bonnen
Offerte
Dienst- of verkoopcontract
Bestelbevestiging
Leveringsbon
Aankoopfacturen
Andere aankoopbewijzen
Bankuittreksels
Kasboek
Kredietkaartstaten
Loondocumenten
Fiscale attesten
Belastingaangiften
Verzekeringsdocumenten
Zakelijke overeenkomsten
Aflossingstabellen
Inventaris & stocklijst
Zakelijke correspondentie
Statuten & publicaties
Aandelenregister
Corporate governance
Vergaderingen & notulen
[❕]: Deze documenten worden niet rechtstreeks in de boekhouding verwerkt, maar dienen als extra stavingsdocumenten en kunnen door uw accountant ook als back-up voor u bewaard worden.
Laatst bijgewerkt