Uitgaande cashflow
Om liquiditeitsproblemen te vermijden, is het belangrijk om de nodige aandacht te besteden aan de uitgaande geldstromen. Denk hierbij aan:
Betalingen van leveranciers
Uitbetalen van lonen
Aflossen van leningen of andere financieringen
(Vooraf)betalingen van btw, belastingen & sociale bijdragen
enz.
Gebruik een ERP-systeem
Gebruik een ERP-systeem waarmee je aankooporders bij je leveranciers kunt plaatsen en je aankoopfacturen kunt beheren.
Zo kan je gemakkelijk de vervaldatums van je facturen opvolgen en je betalingen optimaliseren. Genereer per factuur een QR-code of maak een batchbestand aan om betalingen efficiënt uit te voeren.
Leveranciers monitoren
Betaaltermijnen & voorwaarden
Onderhandel met leveranciers over langere betalingstermijnen, zonder de relatie te schaden. Dit kan de kaspositie op korte termijn verbeteren.
Evalueer bestaande contracten en zorg ervoor dat voorwaarden flexibel genoeg zijn om in te spelen op veranderingen in de markt.
Kostenanalyse
Cutting costs
Probeer periodiek je kosten te analyseren en te kijken of je bepaalde onnodige of overbodige uitgaven kunt elimineren. Probeer ook te kijken of er alternatieve oplossingen bestaan aan een goedkopere prijs.
Budgetteren
Stel budgetten voor je projecten, afdelingen en investeringen op. Probeer deze vervolgens op te volgen en te monitoren. Vermijd het overschrijden van je voorziene budgetten, tenzij het echt moet.
Burn rate
Voorraadbeheer
Cashflow planning
Boekhouding
Werk met een ERP- of boekhoudsysteem waarin je de cashflowrapporten op basis van de boekhouding kunt raadplegen. Zo heb je een zicht op de uitgaande geldstromen en kan je in detail gaan kijken waaraan de geldmiddelen worden uitgegeven.
Prognoses maken
Maak op basis van je historische data en de toekomstige plannen de nodige cashflow-prognoses, zodat je voldoende zicht hebt op de in- en uitgaande geldstromen die er zullen aankomen. Zo vermijd je eventuele liquiditeitsproblemen.
Afhankelijk van de grootte van je onderneming, kan je dit best op kwartaal- of maandbasis doen.
Betaalmethodes
Automatische betalingen & domiciliëring
Check of je de betalingen van je kosten kunt optimaliseren. Indien je bepaalde (recurrente) en kleine kosten automatisch kunt betalen via je kredietkaart of domiciliëringsopdrachten, dan kan je dit best doen.
Gebruik domiciliëringsopdrachten voor het uitbetalen van de lonen.
Betalen via SEPA-betaalbestanden
Indien je met een ERP-systeem werkt, kan je gemakkelijk je openstaande facturen selecteren en SEPA-betaalbestanden aanmaken. Deze bestanden upload je in je banking portaal om de betaling uit te voeren. Op deze manier kan je gemakkelijk batch-betalingen uitvoeren in een aantal clicks.
Betalen via QR-codes
In ERP-systemen is het ook mogelijk om op basis van de geboekte facturen QR-codes te genereren. Deze kan je gemakkelijk inscannen met je banking app om je betalingen uit te voeren.
Financieringen
Een gezonde financieringsmix
Herfinanciering van schulden
Bekijk of je bestaande kredieten kunt herfinancieren aan voordeligere termen.
Belastingen & bijdragen
Btw
Periodieke btw-aangifte & betaling
Hou er rekening mee dat je op maand- of kwartaalbasis (afhankelijk van je btw-regime) je verschuldigde btw moet afdragen.
Een aantal tips:
Indien er geen grote schommelingen zijn, kan je de btw-bedragen alvast ramen op basis van je vorige btw-aangiftes.
Werk samen met een accountant in een ERP- of boekhoudsysteem waar je de btw-bedragen in real-time kunt opvolgen.
Enkel voor kwartaalaangevers: Werk eventueel met maandelijkse voorschotten om je verschuldigde btw te spreiden.
Betaaltermijnen
De deadlines voor de betalingen kan je terugvinden onder Deadlines btw.
Nalatigheidsintresten
Bij laattijdige betalingen van de btw worden er maandelijks intresten aangerekend. Op MyMinFin kan je steeds het openstaand saldo van je rekening-courant bij de btw raadplegen.
Afbetalingsplan
Indien je tijdelijk met betaalproblemen zit, kan je bij de btw-administratie een afbetalingsplan via MyMinFin aanvragen. Hou er echter rekening mee dat ook bij een afbetalingsplan de nalatigheidsintresten blijven lopen.
Inkomstenbelasting
Jaarlijkse personen- & vennootschapsbelasting
Hou rekening met de jaarlijkse personenbelasting (eenmanszaken, bedrijfsleiders en werkende vennoten) en de vennootschapsbelasting.
Elk jaar ontvang je het aanslagbiljet om je inkomstenbelastingen te betalen, indien je een verschuldigd saldo hebt.
Voorafbetalingen
Betaaltermijn
De betaling moet binnen de twee maanden na ontvangst van het aanslagbiljet gebeuren.
Afbetalingsplan
Indien je tijdelijk met betaalproblemen zit, kan je bij de belastingadministratie een afbetalingsplan via MyMinFin aanvragen. Hou er echter rekening mee dat ook bij een afbetalingsplan de nalatigheidsintresten blijven lopen.
Sociale bijdragen
Periodieke afrekening
Betaaltermijnen
Sociale bijdragen
Kwartaalbasis
Vennootschapsbijdragen
Jaarbasis
Afbetalingsplan
Indien je tijdelijk met betaalproblemen zit, kan je bij je sociale zekerheidskas een afbetalingsplan aanvragen.
Buffer & werkkapitaal
Zorg dat je steeds voldoende geldmiddelen ter beschikking hebt om je dagelijkse operaties en kosten te dekken. Hou best een buffer opzij van 3 tot 6 maanden om je vaste kosten te kunnen dekken.
Probeer samen met je accountant naar de boekhouding en de cashflow te kijken, zo behoud je een goed overzicht over de uitgaande geldstromen.
Veilig betalingen uitvoeren
Cyberfraude en phishing nemen sterk toe, probeer je betalingen zo veilig mogelijk uit te voeren (zie ook Cyber security).
✅ Controleer op factuurfraude & verplichtingen
Check of het om een echte factuur gaat
Check of je de ontvangen afrekening degelijk moet betalen, als zelfstandige krijg je vaak reclame binnen
Check de gegevens op de factuur (leveranciersgegevens, bankrekening, bedragen, enz.)
✅ Werk met goedkeuringen
Activeer in je boekhoud- of betalingssoftware het vier-ogenprincipe:
Eén persoon maakt een betaling aan
Een tweede persoon moet de betaling goedkeuren
In je boekhoudsysteem kan je verschillende rollen en rechten opmaken en toewijzen. Bij banken kan je ook instellen dat iemand de betalingen moet ondertekenen/valideren voor ze doorgaan.
✅ Gebruik een aparte computer of browser voor betalingen
Beperk toegang tot je bank tot één specifiek toestel en een veilige browser.
Gebruik een aparte pc of laptop enkel voor bankzaken.
Gebruik een aparte browser & zet het automatisch bewaren van wachtwoorden uit
✅ Activeer limieten & meldingen bij je bank
Ga naar de instellingen in je banking portaal en check volgende zaken:
Dagelijkse limieten op uitgaande betalingen
Push-notificaties of e-mails bij elke overschrijving
Geografische beperkingen (bv. geen betalingen buiten de EU)
✅ Gebruik aparte rekeningen voor inkomende & uitgaande betalingen
Gebruik rekening A voor klanten (inkomende ontvangsten)
Stort periodiek geld van rekening A naar rekening B
Gebruik rekening B voor leveranciers (uitgaande betalingen)
✅ Beveilig de toegang
Gebruik steeds 2-factor authenticatie (2FA) voor alle software- & banktoegangen
Gebruik een wachtwoordmanager om sterke, unieke wachtwoorden te genereren & te bewaren
Verplicht periodieke wachtwoordupdates voor je team
Beheer de toegang van je teamleden in de wachtwoordmanagers, zodat enkel de bevoegde personen toegang hebben tot bepaalde logins
Laatst bijgewerkt