Kostprijs personeel

De kostprijs voor personeelsleden gaat verder dan enkel het brutoloon. Er zijn nog heel wat andere zaken waarmee je als werkgever zult rekening moeten houden. Het is dan ook belangrijk om alle elementen op een rij te zetten zodat je een volledig zicht hebt op het kostenplaatje.

Brutoloon

Het brutoloon is uiteraard de basis van de berekening. Dit is het bedrag dat je met je werknemer contractueel afspreekt. Op dit brutoloon zullen dan zowel voor de werkgever als voor de werknemer inhoudingen gedaan worden voor o.a. de sociale bijdragen en de belastingen.

Wekgeversbijdragen voor de sociale zekerheid

Bovenop het brutoloon betaal je als werkgever ook de werkgeversbijdrage aan de sociale zekerheid. Het percentage hangt af van de sector en de situatie van de werknemer. Hou rekening met een percentage dat doorgaans tussen de 25% en 35% van het brutoloon kan liggen.

Verzekeringen

Als werkgever ben je in België wettelijk verplicht om een arbeidsongevallenverzekering voor je personeelsleden af te sluiten. De premies zullen afhangen van de sector, de risico's en het soort werk dat de werknemer zal uitvoeren.

Extralegale voordelen & vergoedingen

Naast het loon maken ook andere extralegale voordelen deel uit van het verloningspakket, deze kosten kunnen ook een impact hebben op de personeelskosten:

  • Maaltijdcheques & ecocheques

  • Laptop, gsm, internet, telefoonabonnement

  • Onkostenvergoedingen

  • Bedrijfswagen & bijhorende kosten (brandstof, verzekering, onderhoud, enz.)

  • Groepsverzekering

  • Hospitalisatieverzekering

  • Aanvullen pensioensparen

  • Bonussen of participaties in de winst

  • Sociale voordelen

  • enz.

Vakantiegeld & eindejaarspremie

In bepaalde sectoren heb je ook te maken met:

  • Dubbel vakantiegeld (bovenop het normaal vakantiegeld)

  • Eindejaarspremies of dertiende maand: Een extra verloning bovenop het normaal maandloon.

Andere personeelskosten

Naast de loonkost zijn er ook andere kosten waarmee je moet rekening houden wanneer je een werknemer aanstelt, een aantal voorbeelden zijn:

  • Bureauuitrusting & hardware

  • Softwarelicenties

  • Sociaal bureau & beheer payroll

  • Kantoofaciliteiten (drank, parking, keukenmateriaal, wc, enz.)

  • Opleidingskosten

  • Rekruteringskosten

  • enz.

Simulatie

Om te vermijden dat je iets over het hoofd ziet, kan je best een correcte simulatie laten opmaken met behulp van je accountant en het sociaal bureau.

Aandachtspunten

Een aantal belangrijke elementen waarmee je zeker rekening moet houden zijn:

  • De sector

  • Doelgroepverminderingen & subsidies

  • Collectieve arbeidsovereenkomsten (cao's)

  • Indexeringen

  • Fiscale gevolgen van extralegale voordelen

Laatst bijgewerkt