Analysetechnieken
Horizontale analyse
Bij een horizontale analyse ga je de cijfers van verschillende periodes met elkaar vergelijken om bepaalde evoluties en veranderingen te bekijken. Men gaat dus dezelfde post op de balans of resultatenrekening vergelijken over meerdere jaren.
Verticale analyse
Bij een verticale analyse ga je de verschillende posten op de balans of resultatenrekening vergelijken ten opzichte van een andere post binnen dezelfde periode. Je selecteert dus één hoofdpost, alle andere posten worden dan als percentage weergegeven van deze hoofdpost.
Ratio-analyse
De gezondheid en de prestaties van de onderneming kunnen ook geanalyseerd worden op basis van verschillende financiële ratio's. Deze ratio's kunnen ingedeeld worden in verschillende categorieën, de meest gebruikte zijn de:
Liquiditeitsratio's
Solvabiliteitsratio's
Rentabiliteitsratio's
Efficiëntieratio's
Industry benchmarking
Naast de analyses met interne gegevens, kan een onderneming ook haar prestaties en cijfers vergelijken met die van een onderneming binnen dezelfde sector. Zo kan je nagaan hoe je presteert ten opzichte van de concurrentie.
DuPont-analyse
De DuPont-analyse ontleedt de Return on Equity (ROE) in drie componenten:
nettowinstmarge,
totale activa-omloop en
financiële hefboom.
Dit geeft een gedetailleerder beeld van de factoren die bijdragen aan de winstgevendheid van een onderneming.
Laatst bijgewerkt