Parameters voor start-ups
Als startup is het superbelangrijk dat je je cijfers en vooral de cashflow constant in het oog houdt. Een wekelijkse of minstens een maandelijkse analyse van onderstaande parameters is een must.
Burn rate
Met de burn rate ga je na hoeveel cash je onderneming verbruikt over een bepaalde maand of periode. Het is dus belangrijk dat je een goed zicht hebt op de inkomende en uitgaande geldstromen.
Inkomende cashflow - Uitgaande cashflow
De burn kan je dus gemakkelijk opvolgen door bijvoorbeeld maandelijks je banksaldo te checken.
Banksaldo vorige maand - Banksaldo huidige maand
Runway
Met de runway kan je checken hoe lang je onderneming kan doorgaan met je huidige cashverbruik zonder dat je geld op is. Zo kan je toekomstige financieringen ook tijdig inplannen.
Banksaldo / gemiddelde burn rate
Cash growth rate
Zo ga je na hoe de inkomsten zich evolueren over tijd.
(Inkomende cashflow huidige maand - Inkomende cashflow vorige maand)
/ inkomende cashflow vorige maand
Revenue Growth Rate
Hiermee check je de groei van de omzet over een bepaalde periode (bv. maandelijks).
((Omzet huidige periode - Omzet vorige periode) / Omzet vorige periode) x 100
Default alive / Default dead
Met deze tool kan je berekenen wanneer je startup effectief winstgevend zal zijn en hoeveel cash of extra financieringen je tot dan nodig zal hebben.
Monthly Recurring Revenue (MRR)
De recurrente inkomsten die je bedrijf maandelijks genereert. Zo kan je inschatten hoeveel maandelijkse omzet je startup ongeveer draait.
Aantal abonnementen x maandelijkse abonnementsprijs
Conversion rate
Met de conversion rate ga je na hoeveel leads je effectief in betalende klanten omzet.
Als de conversion rate laag is, kan dit wijzen op problemen met je product of dienst, maar ook de effectiviteit van je verkoop- en marketingstrategieën.
(Aantal nieuwe klanten / Aantal leads) x 100
Churn rate
Check het percentage klanten dat een abonnement of dienst binnen een bepaalde periode opzegt. Een hoge churn rate kan wijzen op problemen met het product of de dienst.
(Aantal verloren klanten gedurende periode / Totaal aantal klanten begin periode)
x 100
Customer Acquisition Cost (CAC)
Met de CAC bereken je hoeveel het kost om nieuwe klanten aan te werven, hiermee kan je nagaan of je marketing- en verkoopstrategieën efficiënt zijn.
Totale verkoop- en marketingkosten / aantal nieuwe klanten
Bij startups kan dit in het begin een vertekend beeld geven wanneer de bedrijfsleiders nog veel zaken zelf doen en zichzelf een beperkt loon uitkeren. Zodra je mensen aanstelt voor sales en marketing, zal de CAC er ineens anders uitzien.
Laatst bijgewerkt