E-mailmarketing
Hoe bereik ik meer potentiële klanten via e-mailmarketing?
Laatst bijgewerkt
Hoe bereik ik meer potentiële klanten via e-mailmarketing?
Laatst bijgewerkt
Een populaire manier om je producten of diensten te promoten is e-mailmarketing. Denk bijvoorbeeld aan nieuwbrieven, promotiecampagnes, uitnodigingen voor events, enz.
Een aantal voordelen van e-mailmarketing zijn:
Directe communicatie
Kostenbesparend
Resultaten zijn meetbaar
enz.
Zorg ervoor dat (potentiële) klanten kunnen inschrijven op je nieuwsbrieven via je website of een inschrijvingsformulier. Bestaande klanten kan je ook even aanspreken en vragen of ze geïnteresseerd zijn.
Stuur je e-mails enkel naar personen die zich ingeschreven hebben op je nieuwbrief of die expliciet toestemming gegeven hebben.
Deel je e-maillijst in verschillende categorieën op basis van demografische gegevens, taal, interesses, enz. Zo kan je je mails beter personaliseren en afstemmen op de noden en wensen van je lezers of klanten.
Het onderwerp of titel van je mail moet lezers aantrekken.
Vermijd saaie mails die gewoon uit een doorlopende tekst bestaan. Probeer je mail te structureren en uit te splitsen in verschillende onderdelen. Maak ook gebruik van visuele content zoals afbeeldingen, infographics, enz. om je mail aantrekkelijk te maken.
Check ook of je mail geschikt is voor mobiele gebruikers. Vaak worden mails via smartphones gelezen. Kijk ook na of al je knoppen en hyperlinks correct werken.
Gebruik tools die gemakkelijk te integreren zijn met je CRM-systeem. Probeer je mails ook zoveel mogelijk te automatiseren.
Gebruik een betrouwbare naam en e-mailadres. Probeer sowieso een domeinnaam vast te krijgen voor je onderneming voor een professionele uitstraling.
Op basis van een aantal parameters en ratio's kan je nagaan hoe je e-mails presteren.
De delivery rate of het ontvangstpercentage geeft aan welk percentage van je verzonden e-mails daadwerkelijk wordt ontvangen. Het percentage van de mails dat niet ontvangen wordt, wordt ook wel bounce rate genoemd.
Hou je e-maillijst up-to-date en vermijd inactieve e-mailadressen of typfouten. Vermijd ook spampraktijken zodat je mails niet als ongewenst gemarkeerd worden.
De open rate of openingspercentage geeft aan hoeveel ontvangers je mail effectief geopend hebben. Een hoog percentage kan wijzen op goede content.
Korte, relevante en aantrekkelijke onderwerpregels zorgen ervoor dat je e-mails sneller geopend worden. De timing van het uisturen van je mails kan ook een belangrijke impact hebben.
Kijk bijvoorbeeld naar de minder leuke reclamemails die je binnenkrijgt en probeer juist het tegenovergestelde te doen voor een beter resultaat.
De click-through rate of klikpercentage geeft aan hoeveel ontvangers op een link in je mail geklikt hebben.
Sterke call-to-actions (CTA) zorgen ervoor het klikpercentage hoger ligt. Gebruik dus duidelijke, overtuigende en gemakkelijk vindbare CTA-knoppen. De CTA moet de ontvangers duidelijk maken wat de volgende stap is en hen aanmoedigen om te klikken.
De conversion rate of conversiepercentage geeft aan hoeveel ontvangers een gewenste actie hebben ondernomen na het klikken op een link in je e-mail. Deze actie kan bijvoorbeeld een aankoop, het invullen van een formulier of het downloaden van een bestand zijn.
Het doel van je e-mailcampagne is dus een hoog conversieratio.
Zorg ervoor dat je mail niet in de spam of ongewenste mails terechtkomt. Vooraleer je de mails uitstuurt, kan je via een test doen en zien hoe je mail scoort.