Verhuur aan vennootschap
Kan je zomaar een bureauruimte verhuren aan de vennootschap?
Verhuur aan vennootschap
Heb je een bureau of werkplaats in je eigen woning, dan kan je deze verhuren aan de vennootschap.
Huurcontract
Stel een huurcontract op tussen u als verhuurder en uw vennootschap als huurder.
De huur is een aftrekbare kost voor de vennootschap, voor de bestuurder of zaakvoerder is dit een oroerend inkomen. Een onroerend inkomen wordt nog steeds belast in de personenbelasting. Het voordeel ten opzichte van een gewone bezoldiging is dat je op onroerende inkomsten geen sociale bijdragen verschuldigd bent.
Het huurbedrag wordt echter geplafonneerd door een speciale formule op basis van het kadastraal inkomen (KI):
Het overschrijdend gedeelte van het huurbedrag zal bijgevolg beschouwd worden als een normale bezoldiging waarop je sociale bijdragen en personenbelasting moet betalen.
Onderverhuur aan vennootschap
Huur je zelf een woning van een derde en wil je een gedeelte onderverhuren aan de vennootschap? Dat kan onder bepaalde voorwaarden.
Het is belangrijk om dit eerst door te geven aan je verhuurder en om na te gaan of dit contractueel toegelaten is. Meestal kan dit opgelost worden door om toestemming te vragen bij de verhuurder of door een gesplitst contract voor privé- en beroepsmatig gebruik op te stellen.
De huur die de vennootschap aan u betaalt is voor de vennootschap een aftrekbare kost. Het belastbaar bedrag voor u als onderverhuurder wordt als volgt berekend:
Ontvangen huur uit de vennootschap + de huurwaarde van het privégedeelte
(-) huur die je zelf betaalt aan de initiële verhuurder
(-) eventuele andere gemaakte kosten zoals onderhoud- en herstelling, administratiekosten, enz.
(=) Belastbaar divers inkomen
Laatst bijgewerkt