Influencers
Wat moet ik doen om als zelfstandige influencer of content creator in orde te zijn?
Juridische aspecten
Het is belangrijk om op voorhand na te gaan aan welke verplichtingen je moet voldoen om als start te gaan als zelfstandige influencer of content creator.
Reclame & het Wetboek Economisch Recht (WER)
Als content creator of influencer moet je altijd duidelijk maken als je reclame maakt, dit is wettelijk verplicht.
Er is sprake van reclame als je:
een product, een onderneming, dienst of merk op de voorgrond plaatst EN
hiervoor een voordeel ontvangt van de onderneming achter het merk, het product of de dienst.
Je kan op verschillende manieren aantonen dat je reclame maakt:
Meer info kan je op deze pagina van de FOD Financiën terugvinden:
Bedrijfsvestiging & bescherming van je privéadres
Bij de registratie van je zelfstandige activiteit of je onderneming, moet je ook je adresgegevens bezorgen. Bij influencers en content creators kan het lastig zijn om het privéadres bekend te maken.
Je kan dit probleem oplossen door een (bijkomende) vestigingseenheid te registreren in een bedrijvencentrum of co-workingspace. Zo hoef je op websites of social media accounts je privéadres niet te vermelden.
Postbusbedrijf of virtueel kantoor
Als je een vestiging registreert in een bedrijvencentrum of co-workingspace, zorg er dan voor dat je op dat adres ook werkelijk je activiteiten uitoefend, gebruik de office bijvoorbeeld om je administratieve zaken op orde te brengen, potentiële klanten te onthalen, meetings en events te organiseren, je videomateriaal te bewerken, enz.
Opstart & keuze ondernemingsvorm
Start je als influencer of content creator en zijn je inkomsten en omvang kleinschalig, dan kan een eenmanszaak een gepaste ondernemingsvorm zijn.
Ondervind je een snelle groei of heb je een heel team achter je van personeelsleden en freelancers die mee aan je branding werken? Dan kan een vennootschap zoals een BV in een interessante ondernemingsvorm zijn.
Zakelijke overeenkomsten
Als je een samenwerking aangaat met ondernemingen waarvoor je (reclame)diensten wilt leveren, voer dan geen activiteiten uit louter op basis van mondelinge afspraken.
Probeer de samenwerking op papier te zetten met duidelijke regels en afspraken ronde de diensten die je zult leveren, de prijzen, betaalvoorwaarden, enz.
Btw-regelingen
Als zelfstandige influencer ben je btw-plichtig, dit betekent dat je een btw-nummer moet aanvragen bij de FOD Financiën. Vervolgens kan je kiezen tussen twee btw-regimes:
Boekhouding & administratie
Facturatie
Lever je diensten als influencer aan bedrijven die je willen vergoeden in geld? Dan ben je verplicht om telkens een verkoopfactuur op te stellen.
Facturatie als periodieke btw-aangever
Als je periodieke btw-aangever bent, dan moet je ook btw aanrekenen, het standaardtarief voor (reclame)diensten is 21%.
Factureer je aan buitenlandse ondernemingen? Dan kan je mogelijks een factuur opmaken zonder btw:
🇪🇺
✅
0%
"BTW VERLEGD"
🌎 Bedrijf buiten de EU
✅
0%
"Taxable in the country of the recipient"
Facturatie als vrijgestelde kleine onderneming
Als kleine onderneming moet je ook een factuur opmaken, maar dan zonder btw. Op de factuur zet je ook de vermelding "Vrijstellingsregeling kleine ondernemingen".
Lever je (reclame)diensten voor ondernemingen buiten België? Dan is de Belgische vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen niet van toepassing, je moet dan andere regels volgen:
🇪🇺
✅
0%
"BTW VERLEGD"
🌎 Bedrijf buiten de EU
✅
0%
"Taxable in the country of the recipient"
Inkomsten uit online platformen & livestreamingdiensten
Ook je inkomsten uit platforms zoals Youtube, Twitch, Kick, enz. zijn belastbare inkomsten. Het is dus belangrijk om deze ontvangsten mee op te nemen in je boekhouding. Hoe je dit best aanpakt, kan je best bespreken met een accountant.
Ontvangen producten & diensten
Als je voor je geleverde diensten vergoed wordt met gratis producten of diensten, dan worden deze ook als belastbare inkomsten beschouwd.
In de prakijk kan dit een moeilijke zijn, aangezien de ontvangen producten en diensten moeten gewaardeerd worden aan de normale aankoopwaarde die het product of dienst heeft.
Specifieke kosten
Equipment voor opnames & streaming
De uitrusting die je nodig hebt voor je filmpjes, social media posts en livestreams, zijn aftrekbare beroepskosten.
Meestal ga je deze uitrusting langer dan een jaar gebruiken, dit betekent dat je deze uitgaven moet afschrijven over een aantal jaren. Je kan deze aankopen dus niet in het jaar van aanschaf volledig als kost inbrengen.
Denk hierbij aan:
Camera's & lenzen
Microfoons & koptelefoons
Belichting
Computer/laptop
Monitors & andere computertoebehoren
Green screens
Bureaumeubilair
Smartphone & tablet
enz.
Software & abonnementen
Ook de kosten van software of online abonnementen zijn aftrekbaar als beroepskost:
Audio- & videobewerkingssoftware
Fotobewerkingssoftware
Streamingdiensten
Cloudopslag
Telefoon- & internetabonnement
Muzieklicenties
enz.
(Buitenlandse) reiskosten
Moet je als influencer rondreizen, zowel in het binnenland als het buitenland? Dan kunnen deze kosten mogelijks in aftrek gebracht worden, meer info kan je op onderstaande pagina's terugvinden:
Organisaties & verenigingen
Hieronder vind je een overzicht terug van organisaties en verenigingen waar je nuttige info kunt ophalen.
Influencerregels
Influencer Marketing Alliance
Laatst bijgewerkt