Consultants

Waarmee moet ik rekening houden als zelfstandige consultant?

Specifiek voor consultants

Op deze pagina wordt enkel verwezen naar aandachtspunten en zaken die specifiek betrekking hebben op consultants.

Algemene info over zaken zoals de opstart van een zelfstandige activiteit, ondernemerschap, enz. kunnen teruggevonden worden onder de hiervoor voorziene secties.

Keuze ondernemingsvorm

De meeste consultants of freelancers zullen kiezen tussen een eenmanszaak, CommV of BV.

Ondernemingsvorm
🟢 Voordelen
🔴 Nadelen
  • Goed voor kleinschalige zelfstandigen met beperkte omzet of kleine bijberoepers

  • Lagere kosten voor opstart, boekhouding & stopzetting

  • Minder administratieve verplichtingen

  • Kan fiscaal nadelig uitkomen

  • Onbeperkte aansprakelijkheid

  • Fiscale optimalisaties mogelijk

  • Discretie: geen verplichting om jaarrekening neer te leggen

  • Lagere opstartkost dan een BV (onderhandse oprichting)

  • Minstens twee vennoten nodig

  • Onbeperkte aansprakelijkheid

  • Zware procedure & kosten bij vereffening

  • Fiscale optimalisaties mogelijk

  • Professionele uitstraling

  • Beperkte aansprakelijkheid als aandeelhouder (wel pas 3 jaar na oprichting)

  • Eén aandeelhouder is voldoende

  • Duurdere opstartkost & zwaardere formaliteiten

  • Verplichting tot neerlegging jaarrekening bij NBB

  • Zware procedure & kosten bij vereffening

Tarief bepalen als consultant

Start met je kosten & uitgaven als consultant

Om een correct tarief te bepalen, kan je best eerst kijken naar de kosten die je als consultant zult hebben, een aantal belangrijke uitgaven zijn:

Verplaatsingen / mobiliteit

Denk na over hoe je je zal verplaatsen: rijd je rond met de auto, fiets, motor of gebruik je liever het openbaar vervoer?

Bereken je jaarlijkse kosten, denk hierbij aan:

  • Brandstofkosten

  • Onderhoud- & herstellingskosten

  • Jaarlijkse keuring

  • Verkeersbelasting

  • Autoverzekering

  • Aflossing van je leasing, renting of lening

  • NMBS- of busabonnement

  • ...

Administratie & boekhouding

Hoeveel kost de opstart van je onderneming? Ga je starten als eenmanszaak of met een vennootschap? Hoeveel zal de boekhouding kosten?

Denk dus aan volgende kosten:

  • Oprichtingskosten onderneming

  • Accountant

  • Sociaal bureau & cheque providers

  • ...

Opleidingen, cursussen & vakliteratuur

Ga je verder blijven investeren in je ontwikkeling als professional? Deze kosten zijn ook beroepsmatig aftrekbaar zolang ze betrekking hebben op je zelfstandige activiteit.

Bureaubenodigdheden & (home) office

  • Bureaumeubilair

  • PC of laptop & randapparatuur

  • Software- en licentiekosten

  • Telefoon, gsm & internetkosten

  • ...

Verzekeringen

Als zelfstandige moet je jezelf beschermen tegen risico’s die voor werknemers vaak al gedekt zijn:

  • Burgerlijke aansprakelijkheid

  • Gewaarborgd inkomen of omzetverzekering

  • Bestuurdersaansprakelijkheid

  • Fiscale rechtsbijstand

  • ...

Pensioenopbouw

Denk ook aan zaken op lange termijn zoals het opbouwen van je pensioen, voor zelfstandigen zijn er verschillende opties zoals vrij aanvullend pensioen voor zelfstandigen (VAPZ) of een individuele pensioentoezegging (IPT) via een vennootschap.

Representatie

Etentjes met zakelijke relaties zoals potentiële opdrachtgevers, netwerkevents, geschenken voor klanten of marketingmateriaal behoren ook tot je jaarlijkse kosten.

Je maandelijks loon

Probeer realistisch in te schatten wat je nodig hebt om comfortabel te leven.

Denk er wel aan dat er verschillende verloningstechnieken bestaan (optimalisatie loonpakket, dividendenplanning, ...), bespreek dit zeker met een accountant.

Op je brutoloon zullen een aantal inhoudingen gedaan worden zoals de sociale bijdragen en de bedrijfsvoorheffing.

Vergeet ook niet om de extralegale voordelen mee op te nemen in je berekening:

  • Maaltijdcheques

  • Andere cheques zoals ecocheques, sport- & cultuurcheques, geschenkcheques, ...

  • Voordelen van alle aard (telefoon, gsm, internet, pc, wagen, ...)

  • Sociale bijdragen

Om snel een raming te maken van de totale brutoloonkost op jaarbasis, kan je onderstaande formule toepassen:

Brutoloon x 1,05 × 1,20 × 12

Wil je starten met een eenmanszaak in plaats van met een vennootschap? Dan hou je best al rekening met wat je écht netto wil overhouden na alle bijdragen en belastingen.

Bepaal je gewenst loon dan als volgt:

( Gewenst maandelijks nettoloon / 0,50 )  x  12

Factureerbare uren bepalen

Check hoeveel dagen per jaar je wil werken, hou rekening met verlofdagen en eventuele ziektedagen.

Gemiddeld kan je rekenen met 200 werkdagen (1.600 uur) per jaar.

Bereken je minimumtarief als consultant

Eens je bovenstaande zaken hebt uitgepluisd, kan je voor jezelf een korte berekening maken:

Totale jaarlijkse kosten / Aantal factureerbare uren = Minimum uurtarief

Dit is het minimumtarief om minstens door je kosten te geraken en jezelf een loon uit te keren, je hanteert best een hoger bedrag om onvoorziene zaken op te vangen en marge te hebben, zodat je ook bijkomend vermogen kunt opbouwen.

Marktconform

Doe de nodige research en check ook de markt:

  • Wat vragen collega-consultants in jouw sector en regio?

  • Kijk op platformen zoals Malt, Jellow, Upwork of Freelancenetwork.be

  • Vraag rond in je netwerk

  • Subreddits zoals r/BEFreelance zijn ook zeer actief

Bepaal je tarief als freelance consultant

Nu heb je alle ingrediënten om een marktconform en winstgevend tarief te bepalen. Hou bij het bepalen van je tarief ook rekening met:

  • Je ervaring

  • Je kennis & expertise

  • De sector waarin je actief bent

  • De aard van het project of de dienstverlening

Afhankelijk van bovenstaande factoren, liggen de tarieven vaak tussen de 450,00 euro en 800,00 euro per dag.

Zit je in een nichemarkt of heb je veel ervaring binnen je vakgebied? Dan kan je tarief snel tussen de 800,00 euro en 1.250,00 euro liggen.

Indexering

Vergeet niet je tarief jaarlijks te herbekijken en indien nodig te indexeren. De inflatie in België zorgt ervoor dat je kosten stijgen en dat mag je tarief ook weerspiegelen. Vermeld eventueel in je algemene voorwaarden en je dienstverleningsovereenkomsten dat je je tarieven jaarlijks indexeert.

Btw-regeling & tarieven

Standaard btw-tarief

Het standaardtarief voor het verlenen van consultancy diensten is 21%.

B2B-diensten in België

Voor B2B-verkopen binnen België, reken je dus het standaardtarief van 21% aan bovenop je gefactureerde diensten. Voor B2B-verkopen ben je verplicht om telkens een correcte verkoopfactuur op te maken.

B2B-diensten binnen de EU

Lever je consultancy diensten aan een onderneming binnen de EU? Dan spreken we van een intracommunautaire dienst en kan je een factuur opmaken zonder btw als je klant in zijn lidstaat een geldig btw-nummer heeft.

Vergeet niet om op de factuur 0% btw te vermelden, samen met de tekst 'BTW VERLEGD'.

B2B-diensten buiten de EU

De geleverde diensten aan ondernemingen buiten de EU vallen buiten de scope van de Europese btw. Dit betekent dat je voor deze dienstprestaties geen btw moet aanrekenen.

Zakelijke overeenkomsten & documentatie

Vooraleer je een samenwerking aangaat, moet je altijd voor een schriftelijke overeenkomst zorgen. Aanvaard geen mondelinge afspraken, zet alles op papier!

Wat moet je minstens opnemen in je overeenkomst?

Organisaties & verenigingen

Hieronder vind je een overzicht terug van organisaties, verenigingen, netwerken en platforms waar je als consultant nuttige info kunt halen.

Laatst bijgewerkt